PROJEKTY

aleMĄDRALE to inicjatywa adresowana do uczniów klas IV-VI szkół podstawowych, którzy wykazują szczególne zainteresowania i uzdolnienia. Naszą intencją jest stworzenie sytuacji sprzyjającej rozwijaniu twórczego myślenia, talentów i zainteresowań oraz integracja środowisk ełckich szkół podstawowych. Przedsięwzięcie nie wymaga specjalnego przygotowania, ponieważ zapewnią je współorganizatorzy - instytucje zaproszone do współpracy zgodnie z tematyką danego roku. 

„aleMĄDRALI” SPOTKANIE Z X MUZĄ

Projekt objęty był patronatem Prezydenta Miasta Ełku. Patronat medialny zapewniło Radio 5.

Partnerami działań byli:

  • Ełckie Centrum Kultury (baza, organizacja warsztatu)

  • Teatr Politechniki Warszawskiej (organizacja warsztatu)

  • Teatr Delikates (organizacja warsztatów)

  • Stowarzyszenie Inicjatyw Społecznych „Skrzydła” (współorganizacja przedsięwzięcia
    i organizacja warsztatu)

  • Elżbieta Napiórkowska (organizacja warsztatu)

  • Tomasz Walczuk (organizacja warsztatów)

Zorganizowano 8 bloków warsztatowych. Zgodnie z założeniami projektu przeprowadzono serię warsztatów. Tak widzą je sami uczestnicy:

20 września 2019 roku odbyło się spotkanie z cyklu „aleMądrale” pod hasłem „Piosenki i melodie filmowe”. Gościliśmy uczniów z różnych szkół podstawowych: SP 2, SP 7, SP 6, SP 5, SP 3 oraz SP 9. Naszą “Czwórkę” reprezentowali: Jakub z V b, Ania z VI f oraz ja, Lena z V f. Śpiewaliśmy utwory z różnych znanych bajek, np. „Kolorowy wiatr” z przepięknej bajki pt. „Pocahontas” czy „Pół kroku stąd” z filmu pt. „Vaiana: Skarb oceanu”. Oczywiście nie mogło zabraknąć utworu, który zna każda mała dziewczynka, „Mam tę moc” z bajki „Kraina lodu”. Zajęcia minęły nam w bardzo miłej i muzycznej atmosferze. Z niecierpliwością czekamy na następne. Lena Podemska, Vf

 

Ruszył międzyszkolny projekt aleMĄDRALE. Projekt adresowany jest do uczniów zdolnych z ełckich szkół podstawowych. Tegoroczna edycja przebiega pod hasłem „aleMĄDRALI spotkanie z X Muzą".

23 września uczestnicy programu "aleMĄDRALE" z ełckich szkół spotkali się w „Czwórce” na warsztatach „Bądź prawdziwy, czyli aktorska interpretacja tekstu". Zajęcia były prowadzone przez panią Barbarę Biziuk-Wilkiewicz, która na co dzień jest nauczycielką języka angielskiego, ale możemy ją też oglądać w rolach filmowych.

Pierwszym aktorskim zadaniem uczestników była próba szybkiego mówienie przy użyciu przepony, co nie było takie łatwe jak się wydawało. Kolejnym wyzwaniem była gra w aktorskie kalambury. Próba wcielenia się w różne typy osobowości jak optymista, człowiek zawstydzony czy też małe dziecko dostarczyła nam mnóstwo satysfakcji, że podołaliśmy zadaniu, gdy pozostali uczestnicy poprawnie odgadli prezentowaną postać. Następnie, w mniejszych grupach, przygotowaliśmy własną interpretację otrzymanego wcześniej tekstu. Prezentacja drużyn i sposoby wykonania zadania były bardzo zabawne.

Wszystkim uczestnikom warsztaty bardzo się podobały i z niecierpliwością czekamy na kolejne tego typu zajęcia. Amelia Czaplicka, VII b

W czwartek 26 września odbył się warsztat pt. „Muzyczna kawiarenka”, poprowadzony przez panią Grażynę Truszkowską w ramach międzyszkolnego projektu „Ale Mądrale”. Spotkanie było poświęcone dźwiękowi w filmie.

Dzięki naszej nauczycielce i ekspertowi panu Marcinowi Pyciakowi z Ełckiego Centrum Kultury dowiedzieliśmy się, jak powstaje filmowa warstwa audio. Gość opowiedział nam o specyfice pracy dźwiękowców i imitatorów dźwięku. Obejrzeliśmy prezentację i interesujący film dokumentalny o sposobach tworzenia tego, co słyszymy, śledząc losy ulubionych bohaterów ze szklanego ekranu. Poznaliśmy historię dźwięku w filmie, narzędzia, jakimi posługuje się dźwiękowiec, język produkcji filmowej. Mogliśmy też posłuchać wybitnej muzyki filmowej, której do tej pory nie znaliśmy. Zrobiła na nas duże wrażenie. Zrozumieliśmy, jaką rolę odegrały przeboje takich kompozytorów jak Enio Morricone znany jako autor muzyki do filmu „Misja”, John Williams, któremu zawdzięczamy powszechnie znane nuty z „Gwiezdnych wojen” i „Szczęk”, a także Wojciech Kilar – polski artysta, który skomponował np. poloneza do „Pana Tadeusza”.

Czas w „Muzycznej kawiarence” upłynął bardzo szybko i aktywnie za sprawą przeróżnych zadań i gier. W ramach pracy zespołowej sporządziliśmy zbiór cech i umiejętności dobrego dźwiękowca filmowego. Na wzór telewizyjnego „Masterchefa” tworzyliśmy i prezentowaliśmy własne dzieła - zwiastuny filmowe na podstawie naszych oryginalnych scenariuszy, do których opracowaliśmy dźwięki z zastosowaniem niekonwencjonalnych produktów - narzędzi imitujących rzeczywistość fabularną: plastikowej miski, desek, patyków i szyszek, monet, folii, przyborów kuchennych, makaronów, suszarki…

Wspólnie z naszymi nauczycielami odgadywaliśmy zagadki muzyczne. Zabawa w konwencji programu „Jaka to melodia?” okazała się nie lada gratką nawet dla pana Marcina Pyciaka. Dzięki naszemu ekspertowi i nauczycielom rozpoznaliśmy prawie wszystkie utwory ze znanych i lubianych produkcji filmowych.

Warsztat był bardzo ciekawy i można było wynieść z niego wiele przydatnych informacji. Bawiliśmy się wybornie. Eryk Makuch, klasa 7b

 

27 września zebraliśmy się na korytarzu, pod pokojem nauczycielskim, gdzie spotkaliśmy się z prowadzącymi. Po krótkim wstępie na holu rozbrzmiał dźwięk alarmu przeciwpożarowego, spokojnym tempem wraz z pozostałymi uczestnikami wyszliśmy na szkolne boisko. Gdy ćwiczenia się zakończyły, udaliśmy się do czytelni, gdzie pokazano nam fragment serialu. Zobaczyliśmy improwizację wykonaną przez aktora - pana Grzegorza. Potem rozmawialiśmy o samym słowie improwizacja i jego znaczeniu. Następnie przeszliśmy do sali z lustrami, gdzie pod czujnym okiem specjalistów w tej dziedzinie - p. Grzegorza Sierzputowskiego, p. Wiktora Malinowskiego i p. Kamili Kulbackiej-Trzaskowskiej - nauczycielki języka polskiego, odbyliśmy zajęcia o tworzeniu obrazu filmowego. W grupach tworzyliśmy takie właśnie obrazy. Bardzo podobały mi się takie zajęcia, ponieważ zintegrowały mnie z innymi osobami uczestniczącymi w „ aleMądrale”. Ania Jonik

 

Warsztat, w jakim miałam przyjemność uczestniczyć, nosił tytuł "Od fotografii do filmu". Prowadzącymi byli Pan Tomasz Walczuk - zawodowy fotograf, oraz nauczyciel SP 4 - Pan Sławomir Krakowiak. Odbył się on w naszej szkole, 4 października bieżącego roku.

Pan Walczuk rozpoczął od przedstawienia samych początków fotografii, jakimi były hieroglify, a później camera obscura. Pokazał nam pierwsze w historii ludzkości zdjęcie, zrobione w 1826 roku! Na koniec pierwszej części warsztatu opowiedział o fotografii współczesnej, czyli rewolucji cyfrowej oraz na samo zakończenie przedstawił rodzaje kompozycji i częste błędy popełniane podczas robienia zdjęć.

Po krótkiej przerwie Pan Tomasz Walczuk przestawił nam pierwszy w historii film - "Wyjście robotników z fabryki" autorstwa braci Lumiere, stworzonego w 1895r. Następnie prowadzący powiedział opowiedział nam o tym, czym jest film i od czego zacząć, gdy sami będziemy chcieli tworzyć. Pan Walczuk dał nam również wskazówki o nagrywaniu smartfonem. Kolejną częścią prezentacji było przedstawienie nam rodzajów filmów oraz ruchów kamery. Na sam koniec obejrzeliśmy krótki film o ciekawych konstrukcjach kamer użytych podczas nagrywania kultowych produkcji filmowych. Nadia Maliszewska, VIII b

1 października 2019 r. szkolna ekipa „aleMądrale” udała się do Ełckiego Centrum Kultury. Tam obejrzeliśmy film pt. „Kamienie na szaniec”, który opowiada o losach grupy warszawskich harcerzy, którzy w momencie wybuchu II wojny światowej wchodzili w okres dorosłości i których wojna postawiła przed trudnymi wyborami. Głównymi bohaterami są trzej przyjaciele – członkowie Szarych Szeregów: Rudy”, Zośka oraz Alek. Po projekcji podzielono nas na dwie grupy: część z nas miała warsztat zatytułowany „Rekwizytornia”, część filmoznawstwo.

Podczas zajęć „W świecie filmu” omawialiśmy m. in. pojęcia związane z filmem, takie jak: fabuła, montaż czy ujęcie, ale także poznaliśmy ludzi kina i ich funkcje. Dowiedzieliśmy się, na czym polega różnica między muzyką diegetyczną i muzyką niediegetyczną oraz nauczyliśmy się rozpoznawać gatunki filmowe. Poznaliśmy również nazwy nagród filmowych. Mieliśmy szansę obejrzeć jeden z pierwszych filmów braci Lumière „Wjazd na stację w Ciotat” z 1895 roku. Po warsztatach z pewnością będziemy bardziej rozumieli, jak ważną rolę odgrywa w filmie muzyka. Warsztaty profesjonalnie poprowadziła pani Ewelina Zbydniewska – filmoznawca z ECK-u.

Zajęcia „Rekwizytornia” przygotowała i sprawnie poprowadziła pani Joanna Pabich. Na rozgrzewkę musieliśmy wymyślić inne zastosowanie miotły. Okazało się, że nasza wyobraźnia nie ma granic i że miotła może zamienić się w rożne rzeczy. Po rozgrzewce przeszliśmy do kilku gier aktorskich z użyciem przeróżnych rekwizytów, które pobudziły naszą wyobraźnię, aktywność twórczą oraz wyrażanie emocji. Dzięki warsztatom uzmysłowiliśmy sobie, jak ważne są w filmie rekwizyty, jak w nietypowy sposób można je wykorzystać, aby zbudować oryginalną scenografię. Uważamy warsztaty za bardzo twórcze i udane. Bartosz Borowski kl. 6c, Jakub Siemieniewicz, kl.8c

11 października odbyły się ostatnie przed finałem warsztaty. Prowadziły je panie Milena Laszkowska oraz Elżbieta Napiórkowska -nauczycielka plastyki i języka angielskiego ze Szkoły Podstawowej w Rękusach. Aby wprowadzić uczestników w filmowy nastrój, czytelnia naszej szkoły zamieniła się w kinową salę pełną plakatów filmowych i pudełek po popcornie. Na początku uczniowie zostali zapoznani z funkcjami i rodzajami plakatu, poznali też techniki produkcji plakatu: sitodruk i offset. Uczniowie mieli okazję dotknąć i obejrzeć przykłady linorytu (jest to pierwowzór druku offsetowego). Następnie, uczestnicy zmierzyli się z wyzwaniem – musieli odgadnąć tytuły obecnie puszczanych w kinie filmów na podstawie małych fragmentów pociętych plakatów. Jak się okazało, młodzież jest na bieżąco z repertuarem kin. Kolejnym elementem spotkania było wprowadzenie do historii kina oraz plakatów do najbardziej przełomowych dzieł filmowych. Uczestnicy zobaczyli, między innymi, pierwszy plakat filmowy na świecie z 1985 roku, dowiedzieli się o niezwykłej historii pierwszego horroru „Nosferatu” z 1922 roku, a także poznali okoliczności powstania pierwszego filmu 3d z 1950 roku. Dużym zaskoczeniem dla uczniów były przeróbki plakatów z Chin czy Rosji oraz ciekawostki ze świata kina alternatywnego, np. film „Sen” trwający 5 h 20 min. Następnie przystąpiliśmy do analizy polskich filmów patriotycznych oraz stworzonych do nich plakatów. Uczniowie znakomicie poradzili sobie z zadaniem quizowym dotyczącym polskiego kina patriotycznego. Kulminacyjnym punktem naszych warsztatów była projekcja filmu „Akcja pod arsenałem” z 1977 roku. Fabuła filmu nawiązuje ściśle do obejrzanego już przez Mądrale filmu „Kamienie na szaniec”, uczestnicy mieli zatem okazję porównać techniki filmowe, sposób pracy kamery, aktorstwo oraz zdjęcia z dwóch różnych epok filmowych. Warsztaty wprowadziły uczniów w tajniki sztuki tworzenia i projektowania plakatu, dały im też ogromną dawkę inspiracji do zmagań finałowych.

           

Finał IV edycji projektu „aleMĄDRALE” odbył się 17 października 2019 r. w Ełckim Centrum Kultury. Na uroczystość przybyło 56 uczniów reprezentujących środowiska wszystkich ełckich szkół podstawowych. Mądrale poznawały świat filmu. Podczas zmagań finałowych prezentowały swoje umiejętności zdobyte podczas warsztatów tematycznych. Wszystkiemu bacznie przyglądali się przybyli na przedsięwzięcie zaproszeni goście.

Finałowe zmagania rozpoczęły się od wykonania plakatu do treści  obejrzanego filmu patriotycznego. W trakcie poszczególnych konkurencji drużyny miały możliwość zdobycia dodatkowych punktów za zadanie „przeszkadzajkę”. Pojawiała się ona niespodziewanie i wymagała szybkiej reakcji. Uczniowie odgadywali znane ścieżki filmowe, reżyserów czy nagrody ze świata filmu. Redagowali wypowiedź bohatera filmu nawiązującą do obejrzanej sceny. Odczytywali fragment literacki na dwa sposoby: jako wykonawca hiphopowy podczas swojego koncertu i jako pacjent czekający z bólem zęba w poczekalni gabinetu stomatologicznego. Równolegle na scenie Ełckiego Centrum Kultury drużyny wykonywały własną propozycję statuetki filmowej. Jedno z najbardziej widowiskowych zadań polegało na zaimprowizowaniu w swojej grupie krótkiej sceny do fragmentu powieści „Kamienie na szaniec”. Gracze mogli wprowadzać także improwizowane dialogi. Wielu emocji dostarczyło Mądralom zadanie polegające na wykonaniu zdjęcia (z wykorzystaniem zasad dotyczących kompozycji obrazu, mocnych punktów, linii wiodących, ruchów obiektywu) na wybrany temat.  Dużym  zaangażowaniem wykazały się drużyny wcielające się w rolę Pawła i Gawła z utworu A. Fredy. Tym bardziej, że na scenie miały wykorzystać rekwizyty, których wcześniej nie widziały. Wykonanie piosenek ze znanych produkcji filmowych zakończyło tegoroczne zmagania drużyn.

Tytuł tegorocznych „superMĄDRALI” trafił do drużyny Szkoły Podstawowej nr 4 im. prof. Władysława Szafera w Ełku.

Projekt uzyskał dofinansowanie Urzędu Miasta Ełku. 

„aleMĄDRALE” W ŚWIECIE TECHNIKI

Projekt objęty był patronatem Warmińsko-Mazurskiego Kuratora Oświaty i Prezydenta Miasta Ełku. Patronat medialny zapewniło Radio 5.

Partnerami działań byli:

  • Ełckie Centrum Kultury (baza, organizacja warsztatu)

  • Zespół Szkół Mechaniczno-Elektrycznych w Ełku (organizacja warsztatu)

  • Wydział Mechaniczny Politechniki Białostockiej (organizacja warsztatów)

  • Stowarzyszenie Inicjatyw Społecznych „Skrzydła” (współorganizacja przedsięwzięcia
    i organizacja warsztatu)

  • Muzeum Historyczne w Ełku (organizacja warsztatu)

  • Castorama w Ełku (materiały i narzędzia)

  • Maciej Olszewski, Adrian Kaczyński (organizacja warsztatów)

Zorganizowano 5 bloków warsztatowych (osi tresciowe: napędy, skrzydła, historia, konstrukcje, mechanika) i 10 różnych warsztatów (opisane niżej). Każdy uczeń uczestniczył w co najmniej  7 warsztatach.

Zgodnie z założeniami projektu przeprowadzono serię warsztatów:

 

5 maja 2017r. odbyły się warsztaty pod hasłem „Ale napędy!”, które poprowadziły panie: Ewa Kisłowska i Anna Supińska. Zajęcia odbyły się w Zespole Szkół Mechaniczno - Elektrycznych w Ełku.

10 maja 2017 r. Odbyły się aż 4 warsztaty na Wydziale Mechaniki Politechniki Białostockiej:

  • dr inż. Adam Adamowicz - „Uwaga, będzie gorąco”

  • dr inż. Waldemar Kołodziejczyk i dr inż. Adam Wolniakowski - "Robotyka" 

  • dr inż. Andrzej Koszewnik - "Podstawy programowania modułowej linii produkcyjnej”

  • dr inż. Jarosław Czaban - "Warsztat samochodowy"

Dzięki uprzejmości władz oraz pracowników naukowych Wydziału Mechanicznego Politechniki Białostockiej nasze „aleMĄDRALE” spędziły dzień na uczelni uczestnicząc w przygotowanych dla nich warsztatach.

17 maja 2017 - warsztaty modelarskie poprowadził p. Krzysztof Stolecki w Ełckim Centrum Kultury

 

17 maja 2017 r. na lotnisku w Makosiejach odbyły się warsztaty "aleMĄDRALE i skrzydła" poprowadzone przez p. Macieja Olszewskiego

24 maja 2017 odbył się warsztat "aleMĄDRALE wśród dronów" w efekcie którego pod kierunkiem p. Adriana Kaczyńskiego uczestnicy zmontowali drona.

24 maja 2017 odbył się warsztat Muzeum Historycznego, podczas którego p.Paweł Różycki zaprezentował zbiory Ełckiej Kolei Wąskotorowej i przedstawił historię wynalazków technicznych

30 maja 2017 SIS „Skrzydła” zorganizował warsztat K-2 (konstruktywnie i kreatywnie) poprowadzony przez p. Joannę Pabich.

 

Finał III edycji projektu „aleMĄDRALE” odbył się 7 czerwca 2017 r. w Ełckim Centrum Kultury. Na uroczystość przybyło 42 uczniów reprezentujących środowiska wszystkich ełckich szkół podstawowych. Wszystkiemu przyglądali się bacznie przybyli na przedsięwzięcie zaproszeni goście, rodzice i nauczyciele. W sali „Zebra” siedem szkolnych drużyn stanęło przed starannie wyselekcjonowanymi zadaniami wynikającymi z wcześniejszego uczestnictwa uczniów w warsztatach.

Drużyny zaczęły swoje zmagania od zadania typowo technicznego „Mistrz młotka”.  W trakcie poszczególnych konkurencji drużyny miały możliwość zdobycia dodatkowych punktów za zadanie „przeszkadzajkę”. Pojawiała się ona niespodziewanie i wymagała szybkiej reakcji. W tej edycji rolę taką spełniały zadania związane z wynalazkami. Polecenie polegało na uszeregowaniu (zaczynając od tego, który pojawił się najwcześniej) sposobów oświetlenia, lokomotyw, środków transportu, zegarów.

Równolegle na scenie Ełckiego Centrum Kultury rozgrywały się konkurencje, w których uczniowie mogli wykazać się znajomością alfabetu używanego w lotnictwie. Umiejętności manualne, ale przede wszystkim precyzja i cierpliwość pomogły stworzyć niezwykłą budowlę charakterystyczną dla stolicy Francji. Drużyny na podstawie filmu instruktażowego tworzyły konstrukcję przestrzenną z nietypowych materiałów. W trakcie tworzenia budowli „Mądrale” przenosiły się w czasoprzestrzeni. Wcieliły się w rolę komentatorów, by zapoznać publiczność z wylosowanym przez siebie wynalazkiem. Przypomnieliśmy sobie, jak dawniej radzono sobie bez tradycyjnej żarówki i do czego wykorzystywane są współczesne roboty czy smartfony.  Jedną z najbardziej widowiskowych konkurencji było skonstruowanie samochodu napędzanego powietrzem z przymocowanego balona. Konkurencja „Zgrzyty, piski i trzaski” wymagała od „Mądrali” uważnego słuchania. Reprezentanci szkół wykazali się pomysłowością, ale także sprytem i szybkością w konkurencji „Studnia”. Przy wykorzystaniu makiety (zestawu przekładni) wykonanej podczas warsztatów „Ale napędy!” drużyny zmontowały studnię i napełniały wodą pojemnik w określonym czasie. Z wielu konkurencji widowiskową okazała się „Pompka”, którą „Mądrale” prezentowały na scenie. Zadanie polegało na napompowaniu balonu przy użyciu plastikowej butelki zgodnie z instrukcją przerobionej na pompkę.

Tytuł tegorocznych „superMĄDRALI” trafił do drużyny Szkoły Podstawowej nr 4 im. prof. Władysława Szafera w Ełku.

„aleMĄDRALE” W PODRÓŻY

Projekt objęty był patronatem Prezydenta Miasta Ełku. Patronat medialny zapewniło Radio 5.

Partnerami działań byli:

  • Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Ełku – organizacja warsztatu integracyjnego

  • Zespół Szkół nr 5 im. Macieja Rataja w Ełku – organizacja warsztatu kulinarnego

  • Centrum Edukacji Ekologicznej w Ełku – organizacja warsztatu przyrodniczego i marszu na orientację

  • Stowarzyszenie Inicjatyw Społecznych „Skrzydła” – organizacja warsztatu tanecznego i spotkania z podróżnikiem

  • Gildia Wędrowców i Biuro Podróży „Eventus” – organizacja warsztatu podróżniczego

  • Ełckie Centrum Kultury – współorganizacja zmagań finałowych zespołów uczniowskich, zapewnienie bazy i pracowników do obsługi.

Zorganizowano 6 warsztatów tematycznych, grę terenową i finał w ECK.

W KUCHNIACH ŚWIATA. Warsztat zorganizowały i prowadziły nauczycielki Zespołu Szkół nr.6  im. Macieja Rataja w Ełku. W szkole gastronomiczno-hotelarskiej zorganizowano zajęcia praktyczne pod hasłem „Smaki świata”.  Po omówieniu zadań uczestnicy pod opieką uczniów szkoły gastronomiczno-hotelarskiej wykonywali wylosowane potrawy. Były to m.in. gaspacho z kuchni hiszpańskiej, bliny, sałatkę nicejską, niemiecką, grecką czy leczo. 

RAZEM I ODWAŻNIE to warsztat przeprowadzony przez pracowników Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Ełku. Jego celem była integracja zespołów uczniowskich, które składały się z dzieci w różnym wieku i z różnych szkół.

TANECZNYM KROKIEM PRZEZ KONTYNENTY to dwuczęściowy warsztat przeprowadzony przez instruktorkę tańca – p. Joannę Pabich z SIS Skrzydła. Dzieci poznały podstawy kroków i układów tanecznych wybranych regionów świata. Podczas dwóch godzin warsztatów nauczyli się 7 tańców właściwych dla takich krajów jak: Izrael, Boliwia, Rosja, Czechy, USA, Grecja oraz Austria.

TROPAMI PRZEZ KONTYNENTY to warsztat zorganizowany przez instruktorki edukacji ekologicznej w Centrum Edukacji Ekologicznej w Ełku. Zajęcia w dwóch grupach prowadziły p. M.Russek i R.Merchelska. Każdy zespół otrzymał zdjęcia zwierząt i ich opisy. Zadaniem uczestników było rozpoznanie zwierząt na podstawie wybranych cech.

SPOTKANIE W PODRÓŻY zrealizowano dla wszystkich aleMĄDRALI w Szkole Podstawowej nr 4 im. prof. Władysława Szafera w Ełku. Zaproszenie  przyjął p. Ireneusz Dzienisiewicz. Jest on znany ze swojej pasji podróżowania. Od 10 lat organizuje i odbywa samodzielne podróże po świecie. 

Z MAPĄ I PRZEWODNIKIEM to warsztat w Biurze Podróży ,,Eventus" zorganizowany przez p. Agatę Grądecką z „Gildii Podróży”. Podczas tego warsztatu uczniowie zaopatrzeni w kartę pokładową i przewodniki Pascala rozwiązywali zadania. W pierwszym zadaniu otrzymali mapę konturową z zaznaczonymi  na niej punktami. Musieli odnaleźć kraj, jaki prezentuje ta mapa a następnie odszukać te punkty  na mapie w przewodniku i napisać, co to są za miasta. Dalszą częścią tego zadania było odszukanie tych miast w przewodniku i napisanie, co można w nich zwiedzić. 

GRA W TERENIE 

31 maja odbył się ostatni przed finałem warsztat „aleMĄDRALI”. Był to bieg na orientację zorganizowany przez p. Ewelinę Sigiel-Salamonowicz z Centrum Edukacji Ekologicznej w Ełku. Uczestnicy gościli w Nadleśnictwie  Mrozy Wielkie.

FINAŁ

Finał II edycji projektu „aleMĄDRALE” odbył się 07 czerwca 2016 r. w Ełckim Centrum Kultury.  Wyposażone w specjalne bilety zespoły udawały się w podróże: z tańcem, mapą, słownikiem języka angielskiego. W swojej podróży zaglądali też do kuchni wybranych regionów, doskonalili warsztat plastyczny, kształcili spostrzegawczość i umiejętność analizy odgadując pochodzenie różnych przywiezionych z podróży przedmiotów. Nie obyło się bez refleksji przyrodniczych na temat zagrożonych gatunków. Uczestnicy postawieni zostali też przed zadaniami – niespodziankami, a raczej „przeszkadzajkami”, które pojawiały się niespodziewanie wprowadzając zamęt do i tak trudnej pracy. W tej edycji rolę taką spełniały nagrania opisujące wybrane miejsca na świecie wygłaszane przez rdzennych mieszkańców w językach: arabskim, hiszpańskim, francuskim, włoskim, rosyjskim, niemieckim i chińskim. Ale nie znajomość przedmiotu, lecz umiejętności społeczne były warunkiem sukcesu.  Przyjęta konwencja zakładała, że zespoły samodzielnie podejmują decyzje w sprawach podejmowanych zadań: same decydują ilu członków będzie zaangażowanych w zadanie, kto przyjmie odpowiedzialność za wynik i komu okażą zaufanie delegując uprawnienia. Jest to o tyle trudne, że zgodnie z wylosowanymi biletami „podróże” odbywały się równolegle w czasoprzestrzeni Ełckiego Centrum Kultury. Oznaczało to, że każdy z sześcioosobowego zespołu miał co robić, bo w holu głównym plastycy pracowali nad realizacją tematu „Plastic fantastic z Vincentem van Goghiem” a w sąsiednim pomieszczeniu inna para z drużyny usiłowała nauczyć zabranych z widowni kolegów kroków zorby lub walca wiedeńskiego, aby za chwilę zaprezentowali go na scenie. Ktoś zmagał się z obliczeniem kosztu paliwa zużytego podczas przejażdżki z Bangkoku do Chiang Mai, aby za chwilę wyszukiwać w słowniku języka angielskiego słówka, których istnienia nawet nie podejrzewał. Każdemu działaniu towarzyszyły wyrażane emocje uczestników. 

Tytuł  superMĄDRALI trafił do drużyny Szkoły Podstawowej nr 9 im. Jana Pawła II w Ełku.

„aleMĄDRALE” NA WYSPIE

Była to pierwsza edycja przedsięwzięcia. Projekt objęty był patronatem Prezydenta Miasta Ełku. Patronat medialny zapewniło Radio 5.

Partnerami działań byli:

  • Park Naukowo-Technologiczny w Ełku – organizacja warsztatów technicznych

  • Centrum Edukacji Ekologicznej w Ełku – organizacja warsztatu z zielarstwa

  • Zespół Państwowych Szkół Muzycznych w Ełku – organizacja warsztatu muzycznego

  • Muzeum Historyczne w Ełku – organizacja spotkania autorskiego z Rafałem Żytyńcem

  • Ełckie Centrum Kultury – współorganizacja zmagań finałowych zespołów uczniowskich, zapewnienie bazy i pracowników do obsługi.

18 i 19 października uczniowie wzięli udział w spotkaniu z naukowcami z Polskiej Akademii Nauk, Centrum Nauki Kopernik i Elbląskiego Parku Technologicznego, jakie zorganizował dyrektor Parku Naukowo-Technologicznego w Ełku. Między innymi uczestniczyli w warsztatach "Mikrokosmos na talerzu”, zapoznali się z elementami mikrobiologii, poszerzyli swoją wiedzę o segregowaniu odpadów i sposobach ich wtórnego wykorzystania, obejrzeli pokazy w „Akademii Młodego Chemika” (eksperymenty z użyciem ciekłego azotu oraz helu, zależności między ciśnieniem i temperaturą) doświadczyli różnych sił na wystawie „EKSPERYMENTUJ!”.

27 października szkolne zespoły wzięły udział w warsztatach w CEE w Ełku. Warsztaty prowadziły trenerki edukacji przyrodniczej Małgorzata Russek i Regina Merchelska. Tematem zajęć były „Zioła lecznicze i przyprawy”.

7 listopada odbył się warsztat muzyczny pod hasłem „Wśród dźwięków warsztat przygotowała i prowadziła Agnieszka Zadroga wicedyrektor ZPSM. Uczniowie podzieleni na dwie grupy (chłopcy i dziewczęta) poznali śpiew w kanonie. Niezwykle emocjonujący okazał się moment, w którym dzieci otrzymały instrumenty muzyczne a po kilku próbach uczniowie z różnych szkół zagrali jak jedna, zgrana orkiestra.

13 listopada „aleMĄDRALE” spotkały się w Muzeum Historycznym w Ełku. Gospodarzem był doktor Rafał Żytyniec, współautor książki pt. „Ełk. Spacerownik po mieście niezwykłym”. W prezentacji multimedialnej zaprezentowano nieznane dzieciom fakty z historii miasta.

Warsztat przeprowadzony przez Muzeum Historyczne był wprowadzeniem do gry ulicznej, jaką zorganizowaliśmy w dniach 18-19 listopada we współpracy z: pocztą, koleją wąskotorową, seminarium duchownym, kościołem NSJ i Zespołem Szkół Mechaniczno-Elektrycznych w Ełku. Opisy tych miejsc zawarte są w książce „Ełk. Spacerownik po mieście niezwykłym”, z którą zespoły udały się w poszukiwania. Szkolne drużyny, świadome treści odbytych warsztatów, musiały na znalezionych listach zaznaczyć tylko te produkty, które chciały zabrać na finał. Wymagało to umiejętności analitycznego i strategicznego myślenia, ponieważ dzieci nie znały zadań, jakie będą przed nimi postawione. 

FINAŁ

20 listopada 8-osobowe zespoły z sześciu szkół podstawowych spotkały się w sali „Zebra” Ełckiego Centrum Kultury. Konwencję finału rozbudowano wokół tematu „WYSPA aleMĄDRALI”. W kolejnych działaniach uczniowie:

  1. Odnajdywali na podstawie matematycznych wskazówek ukryty na sali list w butelce.

  2. Wykazali się umiejętnością aktywnego słuchania i współdziałaniem w odczytaniu treści listu, który zawierał fragmenty całej wypowiedzi.

  3. Używając naturalnych barwników zebranych w grze ulicznej namalowali swój proporzec;

  4. Skonstruowali lampę lawa na podstawie doświadczeń przeprowadzanych podczas warsztatów w Parku Naukowo – Technologicznym w Ełku.

  5. Wykazali się umiejętnością udzielania pomocy medycznej dobierając zioła i ustalając sposób ich przygotowania.

  6. Podejmowali decyzje o zagospodarowaniu odpadów.

  7. Tworzyli akompaniament do wybranego utworu muzyki klasycznej a następnie wykonywali go z udziałem publiczności.

  8. Projektowali most nad przepaścią z użyciem różnych materiałów. Tego zadania nie ukończyła żadna z drużyn.

Tytuł „SuperTalent I edycji" trafił do drużyny Szkoły Podstawowej nr 3 im. Henryka Sienkiewicza w Ełku.

© 2018 Szkoła Podstawowa nr 4 im. prof. Władysława Szafera w Ełku

  • YouTube Ikona społeczna
  • bip
  • w-facebook