SZKOŁA Z MOCĄ ZMIENIANIA ŚWIATA

„Program „Szkoły z mocą zmieniania świata” ma na celu identyfikowanie, łączenie oraz wspieranie szkół,  które rozwijają u dzieci i młodzieży nie tylko wiedzę, ale także kluczowe umiejętności społeczne, takie jak: empatia, uważność, praca w grupie, przywództwo, kreatywność i otwartość na zmiany.” O przyznaniu nam tytułu "Szkoły z mocą" zdecydował panel 25 lutego 2016 r. 

 

W EDUKACYJNEJ PODRÓŻY Z MOCĄ: Ełk – Amsterdam - Alphen aan den Rijn – Utrecht – Ełk

 

Co łączy Holandię, „Szkoły z mocą zmieniania świata”, eduScrum i Szkołę Podstawową nr 4 im. prof. Władysława Szafera w Ełku? Odpowiedz jest jedna: Willy Wijnands – holenderski nauczyciel-pasjonat chemii i fizyki w Ashram College w Holandii. To właśnie Willy Wijnands wprowadził scruma ze świata IT do edukacji jako eduScrum. W środowisku dużych firm scrum był sposobem na to by zespoły lepiej i efektywniej funkcjonowały w relatywnie krótszym czasie, ale też by ludziom zaangażowanym w projekty pracowało się lepiej i aby mogli rozwijać się i dostosowywać metody pracy do swoich możliwości, potrzeb i zasobów. W edukacji takim zespołem projektowym są zazwyczaj 4-osobowe zespoły uczniowskie, które wraz z nauczycielem coachem przyglądają się temu jaki cel mają osiągnąć, w jaki sposób chcą się nauczyć wymaganej porcji wiedzy i jakie umiejętności rozwinąć. Robią plan działania oraz określają kto ma jakie zasoby, umiejętności i możliwości oraz w jaki sposób je wykorzystać w pracy całej grupy. Grupa z kolei cały czas doskonali swoją pracę poprzez przegląd działań – zaprzestaje robić to co się nie sprawdza, a doskonali rzeczy sprawdzone. Nauczanie przekształca się w uczenie się z uczniem w roli głównej. Chociaż na początku trudno w to uwierzyć, podczas wizyty w dwóch holenderskich szkołach przekonałyśmy się, że to działa.

Spotkanie z holenderskimi szkołami rozpoczęła wizyta w Ashram College w Alphen aan den Rijn. Misją szkoły jest kreowanie społeczności uczącej się, w której wszyscy okazują szacunek sobie i innym. Uczniowie zachęcani są do autentyczności, w której sztuka, kultura i sport odgrywają ważną rolę. W tej szkole gościmy na lekcjach chemii prowadzonych przez Williego Wijnandsa. Na początek zetknęłyśmy się z grupą uczniów klasy piątej, raczkującą w eduScrumie. Tu rola i aktywność nauczyciela przypominały momentami nauczanie frontalne charakterystyczne dla polskiej szkoły. Kiedy na kolejnej lekcji pojawili się uczniowie ostatnich klas zobaczyłyśmy jaką transformację edukacyjną mają za sobą. Przeświadczenie, że czują się gospodarzami miejsca i procesu towarzyszyło nam od samego początku zajęć. Uczniowie wiedzieli po co przyszli na lekcję. Bez zwłoki przygotowali materiał, nad którym pracują od jakiegoś czasu i zajęli się nauką. Z podziwem patrzyłyśmy, jak w drodze krótkich ustaleń podsumowują swoją pracę przenosząc zadania do sekcji „wykonane” i ustalają plan pracy. Gdy któraś z grup nie znajdowała odpowiedzi lub rozwiązania, karteczki z problemem umieszczane były na tablicy. To ważna informacja dla nauczyciela, który zajęcia frontalne, będące nadal elementem procesu, realizował w odpowiedzi na realne uczniowskie zapotrzebowanie.

Po zakończonych zajęciach nasz gospodarz objaśnił zagadnienia, które zainteresowały nas podczas obserwacji i zaprezentował etapy organizacji pracy metodą eduScruma.

W Ashram College wyznaczoną przez Willego Wijnandsa drogą podąża zaledwie 8 nauczycieli, chyba w myśl zasady, że „nie jest się prorokiem we własnym kraju”. Inaczej wygląda sytuacja w wizytowanej przez nas „Szkole z mocą zwiedzania świata”. I w tym momencie pojawia się szkoła UniC w Utrechtcie. To szkoła, która w pełni zasługuję na swoja nazwę UniC – wszystko w niej jest niepowtarzalne i wyjątkowe, od przestrzeni dla ucznia w olbrzymim budynku, przez organizację pracy nauczycieli opartej na koncepcji zarządzania Agile po rolę ucznia, który w UniC jest autonomiczny, świadomy i współodpowiedzialny za swoja edukację. UniC to prawdziwa szkoła z mocą zmieniania świata. Zmieniając świat korzystają w pełni z eduScruma. W związku z tym Willy Wijnands jest tu bardzo częstym gościem jako ekspert i przyjaciel.

Wizyta w UniC zbiegła się z finałem działań projektowych, przez co szkoła ta jeszcze dobitniej wyróżniła się w stosunku do znanej nam z codzienności edukacji a naszym przewodnikiem w pierwszej części wizyty był wicedyrektor szkoły. On zaprezentował nam i objaśnił filozofię szkoły opartą na 3 filarach: samodzielność, komunikacja i autonomia ucznia. Jemu zawdzięczamy informacje o specyfice zarządzania. UniC zatrudnia około 70 nauczycieli. Aby efektywnie wykorzystywać ich kompetencje i energię funkcjonują oni w małych zespołach, których praca, jak edukacja uczniów, oparta jest na scrumie. To co wyróżnia pracę zespołów to pogłębiona refleksja pozwalająca na skuteczne uczenie się jego członków i nieustająca uważność skierowana na każdego z nauczycieli. Dzień zaczyna się spotkaniem, podczas którego omawiają oni emocje z jakimi przychodzą do szkoły. Stały skład zespołu sprzyja budowaniu wzajemnego zaufania i poznania. Każdy z nauczycieli ma świadomość, że jego sprawy są też ważne dla pozostałych. Może dlatego spotykaliśmy się tam z taką akceptacją i chęcią dzielenia doświadczeniem?

Różnorodność i specyfika działań realizowanych w UniC była zbyt rozległa, abyśmy mogły ogarnąć je podczas jednej wizyty. Naszą uwagę przykuły niektóre z rozwiązań. Bardzo spodobała nam się wielka, otwarta przestrzeń, w której uczniowie służą sobie pomocą. To coś w rodzaju biblioteki z licznymi stołami, przy których uczniowie realizują pomoc koleżeńską tłumacząc sobie wzajemne zadania. W jej centrum znajduje się wydzielone miejsce zajmowane przez nauczyciela gotowego do indywidualnej pracy z uczniem, który zgłasza taką potrzebę. Siedząc wśród tych uczniów podjęłyśmy rozmowę na temat budowania autonomii uczniowskiej. Samorząd uczniowski w UniC to bardzo ważny organ. Przedstawiciele samorząd uczestniczą w prowadzonych z nauczycielami debatach o szkole mówiąc głównie o tym, jakiej edukacji potrzebują. Do podejmowania tak istotnych tematów upoważnia ich środowisko, które rekomendowało ich wcześniej do władz samorządowych. Reprezentantem uczniów nie zostaje się bowiem ze wskazania klasy. Mając realną władzę uczniowie ubiegają się o nią i aplikują do pracy w samorządzie. Aplikacja wymaga uzyskania poparcia konkretnego środowiska, którego interesy będą przez wybrańca reprezentowane. A o ostatecznej aprobacie decyduje jeszcze uczniowsko-nauczycielskie kolegium. Czy nasi uczniowie też dojrzeli do takiej formuły?

Co zatem przy tylu różnych i nowych doświadczeniach łączy naszą „Czwórkę” ze szkołami w Holandii? No cóż… my mamy jedno i drugie: jesteśmy szkołą z mocą zmieniania świata i jako jedna z nielicznych szkół w Polsce od września wdrażamy małymi krokami eduScruma. Mam nadzieję, że pasujemy do tego doborowego towarzystwa ludzi poszukujących innowacyjnych rozwiązań, ludzi z pasją i mocą zmieniania świata.

Ta wizyta była bezcenna z wielu powodów, zarówno osobistych jak i zawodowych. Nie do przecenienia jest fakt że w listopadzie dotarłyśmy do źródła cennej wiedzy, a nic tak nie motywuje do przemyśleń i działania jak rozmowa z inicjatorem koncepcji eduScruma na świecie. Podróże kształcą? Tak. Kształcą i otwierają umysł.

Katarzyna Garlicka, Wanda Wojnowska

KONIEC TO TYLKO POCZĄTEK NOWEGO, czyli w poszukiwaniu wyjścia z "Escape Room'u"

 

W maju odbyło się kolejne spotkanie Szkół z mocą zmieniania świata. Tym razem z Gdyni na zaproszenie Oktawii Gorzeńskiej – dyrektorki 17 Liceum Ogólnokształcącego w Gdyni. Szkoły z mocą to pomysł Billa Draytona, założyciela Ashoki. Uważa on, że każdy może być pozytywnym zmianczyńcą, dlatego oczy Ashoki skierowały się na szkoły jako miejsca, które kształtują postawy pożądane przez Ashokę: empatia, uważność, praca w zespole czy przywództwo. I tak w 2016 roku nasz szkoła stała się jedną z sześciu w Polsce Szkół z mocą (w Europie mamy takich szkół  58), w której Ashoka doceniła działania dostrzegając naszą innowacyjność oraz chęć dzielenia się dobrymi praktykami z innymi środowiskami.
W tym roku odbyło się po raz ostatni formalne spotkanie polskich członków „Szkół z mocą zmieniania świata”. Warto nadmienić, iż rok 2016 był jedynym rokiem, w którym rekrutowano do polskiej edycji programu. Niemniej pozostajemy ze sobą w kontakcie i podtrzymujemy spotkania, ponieważ zależy nam na ciągłym doskonaleniu i poszukiwaniu nowych rozwiązań.
Na spotkaniu w Gdyni naszą szkołę reprezentowali: zastępca dyrektora Dorota Maksymowicz, Katarzyna Garlicka, Natalia Skowrońska oraz Albert Andrukiewicz. Gospodarzem była Oktawia Gorzeńska – eduzmieniacz, Superbelfer, ekspertka w dziedzinie transformacji i innowacji edukacji, trenerka ale przede wszystkim dyrektor 17LO w Gdyni. W ramach spotkania nie zabrakło inspirujących spotkań i warsztatów. I tak mogliśmy z bliska przyjrzeć się i uczestniczyć w grze miejskiej, doświadczyć dreszczyku emocji Escape Roomu oraz poznać atrakcyjne aplikacje do wykorzystania na lekcji (Menti, Animoto, Padlet, Skype in the classroom czy Storybird). Najcenniejsze jednak zawsze są swobodne dyskusje z kolegami i koleżankami ze szkół partnerskich, dzielenie się doświadczeniami oraz rozmowy off-the-record. To właśnie te momenty najbardziej inspirują i zmuszają do refleksji.
Mimo iż oficjalnie spotkań polskich "Szkół z mocą zmieniania świata" już nie będzie, ufam że uda nam się pielęgnować więzi i przyjaźnie, które powstały i które uważam za cenne. To co dobre zawsze może być lepsze.

ESCOLA SADAKO
16-19.12.2017

W grudniu 2017 w ramach wizyty partnerskiej wyruszyliśmy do Barcelony, aby odwiedzić Escola Sadako, która swoim profilem bardzo przypomina ełcką Czwórę.

Escola Sadako, to szkoła podstawowa o zbliżonej ilości uczniów uczęszczających do klas 0, 1- 6. Przedmioty nauczane w barcelońskiej szkole również nie odbiegają od naszych, chociaż szkoła dodatkowo ma zajęcia z filozofii czy empatii. Nawet trudności mają podobne – szkoła w Barcelonie także staje w obliczu problemów architektonicznych. Szkoła nie jest dużym budynkiem, a uczniów ciągle przybywa, podobnie jak w SP 4. Warto w tym miejscu powiedzieć jak ciekawie Escola Sadako zajęła się tą kwestią. Po pierwsze dużo ścian zastąpiono szklanymi, co stworzyło poczucie otwartej przestrzeni i przynależności do wspólnoty szkolnej, a nie izolacji za zamkniętymi drzwiami. Kolejnym genialnym rozwiązaniem jest wykorzystanie do maksimum przestrzeni dzięki ruchomym ścianom.  W Escola Sadako duży nacisk kładzie się na umiejętności społeczne potrzebne w życiu dorosłym oraz kreatywność, co widać nawet na placu zabaw. „Manu zabaw”, które wisi na ścianie obejmuje na przykład zabawy w błocie, występy na scenie czy relaks w strefie zen na przytulnej ławeczce pod drzewkiem cytrynowym. W hiszpańskiej szkole zaskakuje wiele rzeczy, ale najbardziej chyba sama lekcja. Duże pomieszczenie, w klasie około 60 uczniów pracujących przy stolikach w grupach, dwóch nauczycieli i cisza, spokój, atmosfera pracy wypełnia przestrzeń. Na lekcji uczniowie wcielają się w różne role, na przykład lidera, sekretarza, koordynatora czy moderatora. Z każdym podejściem do projektu funkcje się zmieniają, każdy jest ważny i każdy jest odpowiedzialny. Nikt nie stoi z boku. W Escola Sadako powszechny jest team teaching, czyli lekcja prowadzona przez dwóch nauczycieli, którzy też lekcje opracowują sami w systemie bloków dydaktycznych, ponieważ szkole nie korzysta z podręczników. Nie ma też ocen, za to na ścianach wiszą tabele postępów i realizacji zadań.
Nasza wizyta zbiegła się w czasie projektem kończącym trymestr w szkole. Dla hiszpańskich uczniów to okazja, aby przyjrzeć swoim mocnym stronom oraz by wzmocnić działania tutoringu rówieśniczego. To ważny element działań w obszarze empatii, na które Szkoły z mocą kładą duży nacisk. Starsi uczniowie wspierają młodszych w życiu szkolnym, przy czym jest to wsparcie zarówno emocjonalne jak i pomoc w nauce. To wartość niezmiernie ważna w tworzeniu spójnej i świadomej społeczności szkolnej, której podstawowymi wartościami są szacunek i koleżeństwo.

Escola Sadaco to szkoła pełna inspiracji i pomysłów, które śmiało można przenieść na grunt polskiej rzeczywistości. Ostatecznie jesteśmy Szkołą z mocą zmieniania świata, prawda?

W szkolnej codzienności o edukacji inaczej

 

W gościnnych progach Szkoły Podstawowej w Przyłękowie, w  pięknej scenerii  Beskidu Żywieckiego spotkali się przedstawiciele  sześciu  polskich „Szkół z mocą zmieniania świata”. Spotkanie  zapoczątkowały  wieczorne rozmowy  podsumowujące  pierwszy  rok razem. Uczestnicy rozmawiali o zmianach w sposobie nauczania, zmianach, które stają się w szkołach  przyczynkiem do kierowania umiejętnościami społecznymi uczniów. Debatowali  o edukacji poza murami szkoły i innym  patrzeniu  na świat z perspektywy  ucznia . Trzydniowe  spotkania  obfitowały  w działania poświęcone  budowaniu  szkolnej codzienności  przepełnionej „kolorowymi metodami”. Praca metodą „sześciu myślowych kapeluszy w poszukiwaniu dialogu” została wykorzystana jako jeden ze sposobów   wprowadzania  w szkołach  zmian.  Warsztaty  lalkarskie  z elementami  wartości  i emocji  poprowadziła  członkini Ashoki -Maria Schejbal.  Przedstawicielki ełckiej „Czwórki”:  Barbara Dziuba , Iwona Chwiedor i Katarzyna Garlicka miały okazję poznać  ekosystemy  sprzyjające  changemakerom , debatować przy okrągłym  stole o edukacji  dla przyszłości, spotkać się  z przedstawicielami lokalnych placówek oświatowych i rozmawiać o szkole Montessori z Marcinem i Olą Sawickimi - założycielami takich szkół. Zorganizowany przez Martynę Rubinowską z Ashoki  czas pozwolił na wyjątkowe spotkania, które pokazały, że nic nie dzieje się bez przyczyny.  Nauka może być inspirująca i ciekawa  dla uczniów, jeśli nauczyciele  będą „myśleć kolorowo”. Do spełnienia tych warunków trzeba tylko  myślenia innowacyjnego , kreatywnego, sprzyjającego  nabywaniu kompetencji  przez dzieci, aby  były przygotowane do życia w świecie, który jeszcze nie istnieje. Za zorganizowaną  przestrzeń i „kolorowe” , konstruktywne, spojrzenie  na edukację, pięknie  dziękujemy gospodarzom Szkoły w Przyłękowie i Martynie Rubinowskiej koordynatorowi  polskich „Szkół z mocą….”.

WARSZTATY SPOŁECZNE​

3-4 listopada odbyły się w naszej szkole warsztaty RADOŚĆ ZMIANY zorganizowane przez Międzynarodową Organizację Innowatorów Społecznych Ashoka i BMW Polska. W warsztatach uczestniczyło 20 uczniów klas 5 i 6. 
Mieli oni okazję dyskutować o świecie i możliwościach zmiany zaistniałych sytuacji. Wyrażali swoje opinie, co chcieliby zmienić i dlaczego. Poznali również działacza społecznego Tomasza Kozakiewicza. Opowiadał on o swoim projekcie, którego celem jest wykorzystanie medium filmu do szerzenia idei solidarności społecznej i inspirowanie ludzi do działania. Ponadto uczestnicy dzielili się zmianami, jakie udało im się dotychczas wprowadzić w życie. Przekonali się, iż zmiany, nawet takie najmniejsze,  mają duże znaczenie.  
Drugi dzień warsztatów poświęcony był głównej idei spotkania, a mianowicie bezpieczeństwu na drogach. Uczniowie podawali wiele nowych pomysłów zmiany  zwiększenia bezpieczeństwa. Wszystkie zostaną przekazane Głównemu Inspektoratowi Ruchu Drogowego. Natomiast dwoje uczestników opowiedzą o swoich doświadczeniach twórców zmian na lepsze podczas Finału RADOŚĆ ZMIANY, które odbędzie się 16 listopada na Uniwersytecie Warszawskim.
Przedsięwzięcie to ma na celu dzielenie się  radością zmiany i wzmocnienie każdego, by zauważał problemy i starał się je rozwiązywać na mniejszą lub większą skalę

RADOŚĆ ZAMIAN - BEZPIECZNI NA DRODZE

 

15 listopada Julia Sarnacka i Jakub Sobociński pod opieką Pani Magdy Górskiej udali się do Warszawy na FINAŁ RADOŚĆ ZMIAN zorganizowany przez Fundację Ashoka i BMW. Dwudniowy pobyt w stolicy zaczęliśmy od wizyty w siedzibie BMW Group Polska, podczas której spotkaliśmy się z zarządem firmy i rozmawialiśmy o samochodach przyszłości. Uczniowie mieli również okazję przetestować najnowsze BMW7. Po spotkaniu, pracownicy  firmy zawieźli wszystkich do Pałacu Kultury i Nauki skąd mogliśmy podziwiać panoramę Warszawy wieczorową porą. 
Finał projektu Radość Zmian odbył się w Bibliotece Uniwersytetu Warszawskiego, podczas którego uczniowie dzielili się swoimi doświadczeniami zmieniania rzeczywistości, a dorośli opowiadali, jak wzmacniać w dzieciach postawy twórców zmian na lepsze. Na koniec uczniowie wręczyli Inspektorowi Ruchu Drogowego publikację, zawierającą pomysły na zwiększenie bezpieczeństwa na drodze zebrane podczas dwudniowych warsztatów. 

SZCZYT INNOWATORÓW EDUKACYJNYCH

19-21 października odbyło się w Irlandii spotkanie pionierów edukacyjnych z Europy, Azji , Ameryki Północnej i Południowej zorganizowane przez Fundację Ashoka. W ciągu tych trzech dni mieliśmy możliwość zwrócenia uwagi na wyzwania, jakie stoją przed szkołami XXI wieku, wymienić się doświadczeniami oraz innowacjami. Rozmawiać o sposobach wzmacniania i motywowania uczniów w działaniu na rzecz wspólnego dobra i chęci zmieniania świata na lepsze. Dowiedzieliśmy się, iż dzisiejsza edukacja powinna odpowiadać wyzwaniom współczesnego świata, uczyć dzieci rozwiązywania problemów i kreatywności, brania odpowiedzialności , przywództwa, uważności i empatii. Edukacja, która powinna być oparta na relacjach i dobrej komunikacji, uczyć wykorzystywania mediów w mądry sposób oraz współpracować ze środowiskiem lokalnym. Do szkoły wróciłam naładowana pozytywną energią, z nowymi pomysłami i kontaktami, które zamierzam wdrażać w swojej pracy. M.Górska

PIERWSZE SPOTKANIE POLSKICH SZKÓŁ Z MOCĄ...

Pierwsze dni czerwca były dobrym terminem na spotkanie polskich „Szkół z mocą…”. Odpowiadając na zaproszenie Ewy Radanowicz, dyrektorki Zespołu Szkół w Radowie Małym (woj. zachodniopomorskie), odpowiedzieli przedstawiciele wszystkich szkół. Długa, ponad dziewięciogodzinna podróż pociągiem nie przytłumiła entuzjazmu, z jakim poznawaliśmy rozwiązania edukacyjne szkoły – gospodarza spotkania. Placówka z Radowa Małego znana jest nie tylko w Polsce z edukacji realizowanej w pracowniach. Pracujący tu nauczyciele potrafią łączyć treści podstawy programowej z niekonwencjonalnymi metodami. W każdym tygodniu zajęcia realizowane są w nietypowy dla polskiej szkoły sposób: podczas gotowania, planowania i odbywania podróży oraz ekspresji teatralnej. Na każdym kroku widoczna jest tu dbałość o szczegóły, które mają inspirować ucznia. Wnętrza są wypełnione starannie zaplanowaną przestrzenią. Do wejścia zaprasza tekst „Bajkami budujemy życie”. Ze ścian i filarów podtrzymujących obszerną salę teatralną spoglądają na nas pełne ekspresji twarze najmłodszych uczniów. W pracowni kuchennej znajdujemy wszystko, co dobra gospodyni chciałaby mieć pod ręką. Przygotowując bułeczki przechodzimy lekcję matematyki, ale chyba też zgłębiamy tajniki techniki obsługując termomix. 
Pierwsze spotkanie przedstawicieli „Szkół z mocą…” było okazją do wzajemnego poznania. To, że jesteśmy tak odmienni wcale nas nie dzieli. Nas wyróżnia edukacja dla środowiska i kształtowanie aktywnych postaw. Szkoła w Konarach wyróżnia się stosowaniem teorii inteligencji wielorakich a w Montessori Mountain School w Przyłękowie dzieci mają przedmiot „empatia”. „No Bell” w Konstancinie stawia na kreatywność i rozdaje „Oskarki”. Gimnazjum nr 1 w Gdyni oddaje przestrzeń do dyspozycji uczniów i kształci życzliwość i tolerancję. Wnętrze naszego sześcianu prezentacji wypełniliśmy wartościami Ashoki: wrażliwością, dążeniem do poprawy świata, kompetencjami społecznymi. 
Był też czas na projektowanie przyszłości. Chcemy uczyć się od siebie, ale też zamierzamy dzielić się z innymi dobrymi rozwiązaniami, jakie sprawdziły się w naszych szkołach. Będziemy gospodarzami studyjnych podróży. W otoczeniu „Szkół z mocą zmieniania świata” będą organizowane educampy. Pierwszy zaplanowano na październik. 

GLOBAL GOALS CONFERENCE​ 

W 2015 roku 193 światowych przywódców opracowało 17 globalnych celów, które powinny zostać osiągnięte do 2030 roku. Należą do nich między innymi wyeliminowanie skrajnego ubóstwa, zwalczanie nierówności i niesprawiedliwości oraz regulowanie zmian klimatycznych. 
W dniach 3-7 maja odbyła się Global Goals Conference w Berlinie. Konferencja poświęcona była przyszłości edukacji oraz jej wpływu na przyszłe zmiany. Celem było również zwrócenie uwagi na nowe formy nauczania, uczenia się oraz współpraca szeroko pojęta.  Uczestnikami spotkania były osoby związane z edukacją i pochodzące z całego świata, min. Niemiec, Belgii, Indii, Nigerii, Senegalu, Johannesburga,  Wielkiej Brytanii i wielu innych. Wśród nich nauczyciele z naszej szkoły i trzech innych polskich Szkół z Mocą.  
W ciągu tych kilku dni mieliśmy okazję wysłuchać wykładów prowadzonych przez ministrów edukacji, naukowców, praktyków, nauczycieli oraz uczniów. Następnie braliśmy udział w warsztatach poświęconych innowacyjnym metodom nauczania i uwzględniania w nich celów globalnych, ponadto wymianie dobrych praktyk oraz koncepcji pracy.  
Udział w tej konferencji był dla nas wyróżnieniem. Wróciliśmy pełni pozytywnej energii, z głową pełną pomysłów i zmotywowani do dalszej pracy.

DEBATA UCZNIOWSKA: CZY JESTEŚMY SZKOŁĄ Z MOCĄ...?

21 kwietnia społeczność „Czwórki” po raz kolejny spotkała się w sali sejmowej, by poruszyć ważny dla środowiska szkolnego temat. Marszałek sejmu uroczyście otworzył posiedzenie i przypomniał obowiązujący regulamin. 
Tym razem wysłuchaliśmy wystąpień  przedstawicieli klas VI, by po raz kolejny zaprezentować własny punkt widzenia. Zgodnie z tradycją zaproszono również gości, m.in. naczelnika Wydziału Edukacji Urzędu Miasta pana Stanisława Zalewskiego, absolwentów szkoły – uczniów Gimnazjum nr 4.  Swoje głosy wygłosiła również mama uczennicy naszej szkoły. Co należy zmienić w świecie i jak szkoła może pomóc zmienić świat, w jaki sposób uczniowie mogą wpłynąć na otoczenie- wspólnie zastanawialiśmy się nad powyższymi kwestiami. 
Uczniowie w swoich wystąpieniach zwracali uwagę na pozytywne aspekty nauki w szkole podstawowej- umiejętność pracy w grupie, możliwość inicjowania akcji charytatywnych czy uwrażliwianie na potrzeby drugiego człowieka. Głoszący postulaty zwracali uwagę na problem degradacji środowiska. Byli zgodni, że dzięki edukacji szkoła ma szansę wpływać na młodego człowieka, ma szansę zmienić jego sposób myślenia, a tym samym zmieniać otoczenie. Zmiany należy zacząć tu i teraz, i systematycznie wdrażać je w życie. Uczniowie z wielką uwagą przysłuchiwali się wystąpieniom absolwentów naszej szkoły, którzy stwierdzili, że nauka w szkole podstawowej wpływa na młodego człowieka w dużym stopniu. To tutaj uczą się obserwacji świata, otwierają się na potrzeby innych. W kolejnym etapie kształcenia te umiejętności bardzo im się przydały.  
Głoszący byli zgodni, że zmiany należy zacząć od siebie. Mamy moc zmieniania świata, ponieważ uczymy się nazywać jakikolwiek problem i jesteśmy na niego uwrażliwiani. Kolejny raz przekonaliśmy się, że debaty parlamentarne w naszej szkole umożliwiają mówienie wspólnym głosem na różnorodne tematy ważne dla społeczności uczniowskiej. 

EDUcamp polskich "Szkół z mocą zmieniania świata"

31 marca byliśmy uczestnikami „EDUcampu”, podczas którego nasza szkoła została oficjalnie przyjęta do grona międzynarodowej sieci „Changemaker schools”. Wyróżnienia wręczyły: Agata Stafiej-Bartosik z Ashoka Polska i Adrianna Lepka - Prezes Zarządu Fundacji BGK – inicjatorki polskiej edycji programu. Niezmiernie inspirujące okazały się wystąpienia gości konferencji, jakie miały miejsce podczas panelu ministrów edukacji czy rozmowy z ekspertami. Podczas jednego czterech spotkań w zespołach tematycznych dzieliliśmy się doświadczeniami w budowaniu relacji z rodzicami naszych uczniów. EDUcamp był też pierwszym spotkaniem przedstawicieli sześciu polskich szkół „z mocą zmieniania świata”. Szybko zauważyliśmy, że chociaż każda ze tych szkół jest inna to dążenie do doskonalenia edukacji jest cechą wspólną. Wszystkim nam zależy na tym, aby zmiana, która następuje w nas samych i naszych uczniach budowała dobre relacje człowieka z drugim człowiekiem i otoczeniem. Możemy to zrobić!

CHANGEMAKER SCHOOLS- międzynarodowa sieć szkół z mocą zmieniania świata

 

Na świecie jest już chyba 400 szkół – „Zmieniaczy świata”, w tym 44 w Europie.  W 2016 roku organizacja Ashoka wyłoniła pierwsze „Szkoły z mocą” w Polsce. Program realizowany jest we współpracy z Fundacją BGK im. J.K.Steczkowskiego. Szkoły zakwalifikowane do programu wyróżniają się odwagą w podejmowaniu innowacji, oryginalnych rozwiązań oraz zdolnością dzielenia się swoimi praktykami z innymi środowiskami. Społeczności tych szkół współpracują ze sobą, ale też z lokalnymi partnerami, prowadząc szeroko rozumianą edukację. W działaniach tych umiejętności społeczne mają priorytetowy charakter. 
Przynależność naszej szkoły do środowiska „Szkół z mocą” to wyróżnienie i zobowiązanie. Szkoły stają się częścią międzynarodowej sieci Changemaker schools, która daje możliwość wymiany doświadczeń chociażby podczas corocznych spotkań przedstawicieli europejskich Changemaker schools. 

 

WYDARZENIA

HOLANDIA

26-28.11.2018

Wizyta z mocą: Alphen aan den Rijn – Utrecht

GDYNIA

11-13.08.2018

Coroczne spotkanie polskich "Szkół z mocą zmieniania świata"

GDYNIA

11-13.08.2018

Coroczne spotkanie polskich "Szkół z mocą zmieniania świata"

GDYNIA

03.03.2018

Szkoła z edumocą - I forum wymiany inspiracji i dobrych praktyk

ESCOLA SADAKO

16-19.12.2017

Wizyta partnerska w szkole w Barcelonie.

PRZYŁĘKÓW

31.05-2.06.2017

Wizyta partnerska w polskiej Szkole z mocą...  w Przyłękowie.

EŁK. RADOŚĆ ZMIAN - BMW

3-4.11.2016

Warsztaty społeczne w naszej szkole

WARSZAWA. RADOŚĆ ZMIAN - BMW

15.11.2016

Wizyta partnerska w polskiej Szkole z mocą...  w Przyłękowie.

IRLANDIA

19-21.11.2016

Szczyt innowatorów edukacyjnych

RADOWO MAŁE

01-03.06.2016

Pierwsze warsztaty polskich Szkół z mocą...w Radowie Małym

BERLIN

03.-07.05.2016

Global Goals Conferece w Berlinie

EŁK

21.04.2016

Debata uczniowska

WARSZAWA

31.03. 2016

EDUcamp "Szkół z mocą ..." - pierwsze spotkanie.

© 2018 Szkoła Podstawowa nr 4 im. prof. Władysława Szafera w Ełku

  • YouTube Ikona społeczna
  • bip
  • w-facebook