ERASMUS+ - EDUKACJA SZKOLNA - WSPÓŁPRACA SZKÓŁ

Erasmus+ jest programem UE na rzecz kształcenia, szkolenia, młodzieży i sportu na lata 2014-20201. Kształcenie, szkolenie, młodzież i sport to dziedziny, które mogą znacząco przyczynić się do sprostania zmianom społeczno-ekonomicznym, głównym wyzwaniom, przed jakimi będzie stawać Europa do końca tego dziesięciolecia, oraz które mogą przyczynić się do realizacji priorytetów programu strategicznego UE na rzecz wzrostu gospodarczego, zatrudnienia, sprawiedliwości społecznej i włączenia społecznego.

 

BULLYING: I DON’T STAY! YES, TO FRIENDSHIP
01.09.2017

Rozpoczęliśmy realizację dwuletniego projektu „Przyjaźni mówię TAK! Przemocy NIE!”. Biorą w nim udział nauczyciele i uczniowie ze szkół z Polski, Włoch, Grecji, Portugalii i Rumuni. Głównym celem projektu jest promowanie zachowań prospołecznych, kreatywności uczniów i nauczycieli, poszukiwanie nowych innowacyjnych metod i form pracy oraz motywowanie uczniów do nauki.

Projekt ten realizowany jest we współpracy szkół podstawowych ze szkołami gimnazjalnymi i zawiera aspekty typowych relacji między ludźmi młodego pokolenia. Efekt pracy wszystkich grup ma pozwolić na stworzenie ogólnego planu prewencyjnego wobec zachowań agresywnych oraz pomóc promować poczucie akceptacji.

Zajęcia w ramach projektu będą skonstruowane tak, by pozwolić uczniom uczestniczyć w twórczych działaniach. Nie tylko będą one stymulować ich zainteresowanie nauką języków obcych i aspektów kulturowych (szczególnie Europy), ale też rozwiną ich umiejętności pracy w grupie, planowania oraz brania za to odpowiedzialności. Pokażą zarówno efektywną komunikację jak i strategie rozwiązywania problemów. Zbudują relacje społeczne, które będą miały istotne znaczenie i wpływ na funkcjonowanie dziecka zarówno w grupie rówieśniczej jak i w całej szkole.

Ponadto projekt skierowany jest  do nauczycieli różnych przedmiotów, którzy wyrażają potrzebę i chęć ulepszenia własnego warsztatu pracy tak, by ich uczniowie efektywniej rozwijali swoje umiejętności.

Co więcej, wizyty uczniów w domach rodzinnych swoich rówieśników w innych krajach rozszerzą zakres wiedzy o nich, ułatwią przełamywanie barier kulturowych i odrzucenie stereotypów. Pomogą zbudować większe zrozumienie i komunikację społeczną grup różnorodnych pod względem etnicznym, językowym i społecznym. Uczniowie doświadczą jak uczą się ich rówieśnicy, jak pracują nauczyciele w innych krajach.

Projekt realizowany jest w ramach programu Erasmus+ i finansowany przez Unię Europejską.

PARTNERSKIE SPOTKANIE W PORTO VIRO

 

W dniach 26-29 września we włoskim miasteczku Porto Viro odbyło się pierwsze międzynarodowe spotkanie koordynatorów i nauczycieli ze szkół uczestniczących w projekcie przeciwko przemocy w szkole. Projekt realizowany jest przez naszą szkołę w ramach programu Erasmus+ i finansowany przez UE.

Celem wizyty było lepsze poznanie partnerów, dokładne omówienie działań projektowych, prezentacja zadań, opracowanie szczegółów oraz zasad współpracy. Nasze spotkania odbywały się na terenie szkół w Porto Viro. Zaskoczeniem dla wszystkich uczestników był fakt, że wszystkie placówki tworzą całość zarządzaną przez jedną osobę. Na co dzień pracą w szkołach kierują wicedyrektorzy. Delegacje z Portugalii, Rumunii i Polski złożyły także wizytę burmistrzowi Porto Viro, który zadeklarował swą pomoc i wsparcie dla działań projektowych.  Aspektem kulturowym objętym programem mobilności były wycieczki edukacyjne, mające na celu zapoznanie partnerów z głównymi atrakcjami regionu. Jedną z nich była wyprawa do Po Delta Park. Jest to jeden z największych i najważniejszych parków naturalistycznych we Włoszech, wpisany w rejestr Światowego Dziedzictwa Kulturowego UNESCO. Rozlewiska Padu stworzyły wspaniałe warunki do rozwoju przyrody oraz idealne środowisko dla ogromnej ilości gatunków ryb i ptaków wodnych. Szerokie połacie tataraku, rozległe laguny słonych wód i dzikie plaże dają dom tysiącom ptaków.  Partnerzy projektu odwiedzili także miasto Adria, założone w VI w. p.n.e. - starożytny ważny port morski Etrusków, położony 25 km od Morza Adriatyckiego. Dzisiaj znajduje się tam znane na świecie Narodowe Muzeum Archeologiczne, które gromadzi m.in. kosztowności z brązu, ceramikę z Attyki, szkła z epoki rzymskiej. Sercem wystawy jest kolekcja Bocchi. Z niecierpliwością czekamy na kolejne spotkanie, tym razem w Rumunii.

PARTNERSKIE SPOTKANIE W GOŚCINNEJ RUMUNII​

W  Vaslui - ciekawym zakątku świata, pełnym malowniczych krajobrazów, tradycyjnych zwyczajów i historycznych budowli, odbyła się druga wizyta partnerska w ramach programu Erasmus Plus/Partnerstwa Strategiczne Szkół Akcja KA2 „Bullying: I don’t  stay!  Yes to friendship”. W tygodniowej wizycie (12-18 listopada) uczestniczyły  pięcioosobowe delegacje z Portugali, Włoch i Polski. Naszą szkołę reprezentowali: Barbara Dziuba, Justyna Jagielska oraz uczniowie: Białozierski Maksym (VI c), Walczuk Krzysztof (VII a) i Aleksander Lewoń (VIIa). Rumuńskie działania  edukacyjne zostały ukierunkowane na pozyskiwanie przez uczniów informacji, związanych z występowaniem i skutkami bullingu. Międzynarodowe zespoły wykonały plakaty do omawianej tematyki. Za pomocą dramy młodzi Europejczycy ukazali sytuacje związane z przemocą rówieśniczą, skomponowali song o bullingu. Mieli również sposobność obejrzenia scen teatralnych nawiązujących do omawianej tematyki w wykonaniu uczniów goszczącej szkoły. Owocem wizyty było stworzenie  strony internetowej jako bazy i źródła informacji oraz wsparcie w problematyce dotyczącej przemocy w szkole (bullyingu), przeznaczonej dla różnych grup docelowych. W trakcie pobytu uczestnicy zaprezentowali swój kraj ,miasto i szkołę. Gościli u Burmistrza Vaslui, poznawali historię narodu rumuńskiego  zwiedzili muzeum Stefana Cel Mare w Vaslui, muzeum historyczne i planetarium w Bârlad oraz muzeum etnograficzne i współczesnej sztuki malarskiej w Jassy. Poznawali  kulturę ludową, rumuńskie pieśni i tańce w wykonaniu zespołu folklorystycznego oraz uczestniczyli w koncertach muzycznych przygotowanych przez uczniów i nauczycieli  partnerskiej szkoły. Długo pozostanie w pamięci wyjątkowi  gospodarze i ich gościnność. Wizyta finansowana była z funduszy Unii Europejskiej. 

MARZEC W PORTUGALII

 

W dniach 4 – 10 marca delegacja z naszej szkoły: p. Dorota Maksymowicz, p. Magda Cybulko oraz uczniowie Maja Kurzyk, Julia Tydman i Jakub Siemieniewicz przebywali w Rio Maior w Portugalii w ramach projektu Erasmus Plus/Partnerstwa Strategiczne Szkół Akcja KA2 „Bullying: I don’t stay! Yes to friendship”. Celem spotkania było napisanie opowiadań i wykonanie ulotek traktujących o bullyingu, poznanie kultury i historii Portugalii. Julia, Maja i Kuba mieli okazję bliżej poznać zainteresowania swoich rówieśników mieszkając w ich domach.

Pierwszego dnia wizyty poznaliśmy szkołę naszych portugalskich partnerów. Jest zorganizowana podobnie jak u nas, dzieci rozpoczynają naukę w wieku sześciu lat, a kończą w wieku czternastu. Po zajęciach obowiązkowych, dzieci mogą rozwijać swoje zainteresowania tańczyć, grać w pin ponga, piłkę nożną, gotować… Mimo deszczu wybraliśmy się na spacer po Rio Maior, byliśmy w ratuszu rozmawialiśmy z panią burmistrz. Po obiedzie w stołówce szkolnej, oglądaliśmy film dotyczący bullyingu w szkole, zrealizowany przez portugalskich partnerów. Później odbyła się także debata na ten temat.

Drugiego dnia naszej partnerskiej wizyty w mieście Rio Maior w Portugali, gospodarze zaplanowali zwiedzanie trzech miast: Fatima, Nazare i Alcobaca. Z samego rana wyruszyliśmy w stronę Fatimy. Sanktuarium fatimskie jest celem wielu pielgrzymek katolickich. W tym miejscu dzieci miały za zadanie przedstawić pierwszą scenkę na temat bullyingu i ją sfotografować do ulotki. Następnie udaliśmy się do malowniczej nadmorskiej miejscowości Nazaré. Miasteczko położone jest na wybrzeżu Atlantyku, ma długie, piaszczyste plaże i jest odwiedzane przez dużą ilość turystów w okresie letnim. W pierwszej kolejności udaliśmy się na jeden z najsłynniejszych punktów widokowych portugalskiego wybrzeża, Sitio znajdujący się właśnie w Nazaré. Jest to 100 metrowy skalny klif, z którego rozciąga się widok na całe miasteczko oraz na ocean z gigantycznymi falami. Ze szczytu zjechaliśmy na plażę, zbudowaną w 1958 roku kolejką. Tam uczniowie zaprezentowali kolejną scenkę oraz zrobili zdjęcia do ulotki. Ostatnie miasto jakie zwiedziliśmy we wtorek to Alcobaça. Tym co przyciąga tu wielu turystów jest usytuowane w samym centrum miasta monumentalne średniowieczne Opactwo Cystersów Santa Maria de Alcobaça. Opactwo w Alcobaça było jedną z pierwszych i zarazem największych gotyckich budowli jakie wzniesione zostały na terenie Portugalii. W czasie swojej największej świetności zamieszkiwana przez przeszło tysiąc mnichów świątynia miała pod swoim zarządem 12 miast i 3 porty. W kościele zobaczyliśmy przepiękne grobowce króla Piotra I oraz jego żony Ines de Castro. Ich tragiczna miłość (Ines została zamordowana) stała się tematem wielu utworów literackich. Pochowano ich obok siebie, tak aby zaraz po zmartwychwstaniu w Dzień Sądu Ostatecznego mogli ujrzeć się nawzajem. Pod klasztorem uczniowie również zaprezentowali scenki związane z bullyingiem oraz je sfotografowali.

Środowe przedpołudnie spędziliśmy w szkole pisząc opowiadania dotyczące bullyingu, oczywiście w języku angielskim. Zostaliśmy podzieleni na grupy, w skład których wchodziło dwóch uczniów z Portuglii i po jednym uczniu z Włoch, Rumunii i Polski. Po napisaniu wstępu, przedstawieniu ofiary bullyingu nastąpiła zmiana stanowisk i kolejna grupa pisała rozwinięcie historii, dalej pisaliśmy dwie wersje zakończenia opowiadania – szczęśliwe i nieszczęśliwe. Szczęśliwe zakończenia naszych historii były bardzo śmieszne, a nieszczęśliwe - skłaniało do przemyśleń i refleksji.

Po południu zwiedzaliśmy Salinas – niezwykłe miejsce, w którym od około XII wieku produkuje się sól. Przewodnik opowiedział nam jak kiedyś, a jak dzisiaj wytwarza się „białe złoto”.

Co roku, Rio Maior staje się narodową stolicą gastronomii i nazywana jest Tasquinhas. Mieliśmy to szczęście i mogliśmy wziąć udział w tym wydarzeniu, próbowaliśmy tradycyjnych, portugalskich potraw, słuchaliśmy ludowych utworów. Było bardzo miło.

W czwartek wyruszyliśmy do Óbidos i Lizbony. Na początku zaparkowaliśmy na parkingu, potem rozpoczęliśmy zwiedzanie pobliskich kościołów. Zrobiliśmy też grupowe zdjęcie. Po wykonaniu fotografii, przyszliśmy pod Castelo de Óbidos, jednakże w tym mieście odbywał się festiwal czekolady i nie mogliśmy wejść do środka wieży. Później mieliśmy czas, żeby kupić pamiątki. Po godzinie zebraliśmy się pod Porta de Vila i tam zrobiliśmy fotografię dotyczącą bullyingu. Następnie wyruszyliśmy do Lizbony. Po przyjechaniu na miejsce, zjedliśmy lunch. Około godziny 14.30 zebraliśmy się pod Monastery of Jeronimos. Zobaczyliśmy jedną z najbardziej niesamowitych budowli Portugalii, wpisaną na listę światowego dziedzictwa UNESCO w 1983r. Mieliśmy szansę zrobić cudowne zdjęcia i obejrzeć grób Vasco da Gamy i wielu innych znanych Portugalczyków. Poszliśmy też do pobliskiego parku, by zrobić kolejną fotografię do ulotki. Następnie ruszyliśmy do Tower of Belém. Podziwialiśmy tam wielkie fale, które podkreślały potęgę wieży. Pełni wrażeń ruszyliśmy do domu.

Ta wycieczka była bardzo udana. Odwiedziliśmy miejsca, które wywarły na nas ogromne wrażenie. Nigdy nie zapomnę Lizbony i tej wspaniałej wycieczki.

Siemieniewicz Jakub, kl.VI c

Wraz z początkiem ostatniego dnia naszego spotkania ostro wzięliśmy się do pracy. Każda grupa z zapałem przygotowywała obrazki do swojej historyjki. Uczniowie ściśle ze sobą współpracowali, aby ich opowieść była jak najlepiej zilustrowana. Jedna z grup oprócz rysunku zrobiła wspaniałe zdjęcia. Nie przeszkadzał im fakt, że choinka już dawno została schowana – świąteczny klimat historii musiał zostać zachowany. Po krótkiej przerwie nasze prace zostały umieszczone w specjalnym dokumencie, który zamieni się w ebook. Zadowoleni i głodni wyruszyliśmy na lunch do małej restauracji w Rio Maior.

Najedzeni wróciliśmy do szkoły, by poznać rezultaty naszej wspólnej kilkudniowej pracy. Całym procesem przeniesienia historyjek na ebook zajęła się jedna z portugalskich nauczycielek. Powierzone jej zadanie wykonała rzetelnie, ale i szybko. Później nadszedł czas na podsumowanie całego wyjazdu do Portugalii. Każdy, uczniowie i nauczyciele, wypełniali ankietę, która pomoże koordynatorom projektu w zorganizowaniu następnych spotkań.

O 19 przybyliśmy do niesamowicie klimatycznej restauracji za miastem – tam miał się odbyć ostatni nasz wspólny posiłek. Tuż po zjedzeniu lokalnych pyszności przyszedł czas na formalności. Każdy uczestnik wymiany otrzymał certyfikat. Po zrobieniu mnóstwa zdjęć rozpoczęliśmy zabawę. Wszyscy bawili się wyśmienicie przy karaoke. Najsmutniejszą dla nas chwilą było pożegnanie. Ze wzruszeniem żegnaliśmy się z Włoszkami, Rumunami i Portugalczykami. Mimo, że był to tylko tydzień i tak mocno się z nimi zżyliśmy.

Nigdy nie zapomnimy tego, co dla nas zrobili. Jesteśmy wdzięczni organizatorom projektu, że dali nam możliwość uczestniczenia w nim i doświadczeniu czegoś tak wspaniałego.

Julia Tydman kl. VII b

NAUCZYCIELE NA WAKACJACH Z ERASMUSEM

W dniach 24.06.-27.06.2018r. w rumuńskim mieście Vaslui odbyło się międzynarodowe spotkanie koordynatorów i nauczycieli każdej ze szkół uczestniczących w projekcie Erasmus+ „Bullying: I don`t stay! Yes, to friendship”. Celem wizyty było omówienie działań projektowych, które odbyły się w pierwszym roku projektu Erasmus+, omówienie dalszej współpracy, szczegółów planowanej wizyty w Polsce w październiku 2018r. Naszą szkołę reprezentowały: p. Dyrektor- Wanda Wojnowska, koordynator projektu- Magdalena Górska oraz Wioletta Michalewicz i Kamil Kulik.

W trakcie wizyty odbyły się spotkania, podczas których:

-  omówiono zarządzanie i realizację projektu,

- opracowano raport z realizacji celów i działań projektowych

- planowano wizytę projektową w Polsce.

Spotkania odbywały się na terenie Children Palace w Vaslui.

 Vaslui  jest miastem we wschodniej Rumunii. Liczy ok. 50 tys. mieszkańców. To urocze miasto, z dużą ilością zieleni i ciekawych obiektów. Przywitało nas piękną pogodą i życzliwością mieszkańców. Nasze zainteresowanie wzbudził Children Palace, piękny, zabytkowy budynek, który jest siedzibą szkoły artystycznej. Wymaga generalnego remontu, większa jego część nie jest udostępniona do użytku. To piękne miejsce, w którym czuć historię. Z wielkim żalem patrzyliśmy na niszczejący zabytek.

Poza oficjalną, warsztatową częścią wizyty mieliśmy czas na zwiedzenie Vaslui. Zainteresowanie wzbudza centrum miasta z pięknymi fontannami. Szczególnie przy Teatrul de vara, która szczególnie wieczorem wprowadza niezwykły klimat. Mile spędzić czas można w Copou Park, dużym, zadbanym parku z pomnikami znanych osób. Uwagę naszą zwróciła duża liczba gatunków kwiatów w praku. Jako partnerzy projektu gościliśmy również w Stefan cel Mare park, pięknym parku przy Kościele Baptystów Św. Jana. Drugiego dnia wizyty, po warsztatowej części spotkania, zwiedzaliśmy oddalony 50km od Vaslui klasztor żeński. Zachwycił nas piękny kościół oraz wytwory pracy kobiet żyjących w klasztorze - pięknie haftowane ubrania. Niezwykle wrażenie robiły historyczne księgi oraz obrazy zgromadzone w tamtejszej bibliotece.

Na zakończenie wizyty partnerzy otrzymali Certyfikat Uczestnictwa. Wizyta przebiegła zgodnie z programem, w bardzo miłej atmosferze współpracy i przyjaźni.

Kolejne spotkanie odbędzie się u nas. Czekamy z niecierpliwością.

Z PARTNERSKĄ WIZYTĄ W EŁKU

01 października 2018 r, w poniedziałek, rozpoczęła się wizyta partnerska wynikająca z realizacji projektu „Bullying: I don’t stay. Yes, to friendship” programu Erasmus +. Delegacje z Włoch, Rumunii oraz Portugalii spotkały się w holu Szkoły Podstawowej nr 4 im. prof. Władysława Szafera w Ełku. Nasi uczniowie, Maja oraz Kuba, ubrani w polskie szlacheckie stroje, powitali gości zgodnie z tradycją: chlebem i solą. W polskiej kulturze jest to symbol gościnności i dobrobytu. Był to zatem doskonały wstęp do integracji oraz nawiązania przyjaźni. Wspólnie przeszliśmy do biblioteki, gdzie partnerzy zostali powitani przez dyrekcję szkoły, naszych uczniów oraz nauczycieli. Na początku spotkania odbyła się dwudziestominutowa prezentacja szkoły. Goście obejrzeli film o naszej szkole zatytułowany ‘’Śpiąca Królewna’’. Następnie polska liderka programu, Pani Magda Górska, podzieliła dzieci na grupy. Członkami pięcioosobowych grup były dzieci z różnych państw- Polski, Portugalii, Włoch i Rumuni. Uczniowie zostali podzieleni tak, aby każda grupa miała równe szanse poprowadzenia rozmów w języku angielskim i stworzenia urozmaiconych scenariuszy. Tematyką scenek opracowanych przez uczniów był „bullying” co oznacza „znęcanie się”. Scenariusze opracowane przez dzieci nawiązywały w swej konwencji do popularnych filmów i bajek: „Romeo i Julia”, „Kraina Lodu”, „Harry Potter”, „Kot Sylwester” czy też „Star Wars”. Uczniowie zmodyfikowali je i nadali im nowe treści odnoszące się do zapobiegania przemocy. Scenariusze opracowane przez dzieci zostały zatytułowane: „Frozen Bully”, „Appearance doesn’t matter”, „Story about Sylvester”, „A new boy at school” oraz „Bully Wars”. Praca w grupach przebiegała sprawnie i uczniowie wykazali się niesamowitą pomysłowością podczas opracowywania scenariuszy. Uczniowie doskonale współpracowali ze sobą i problemem przestała być bariera językowa. Dzieci bardzo dobrze czuły się w swoim towarzystwie i przez cały czas komunikowały się w języku angielskim. Poczęstunek zorganizowany przez szkołę umilił czas gościom. Po zakończeniu tworzenia scenariuszy wszyscy uczestnicy udali się na krótki spacer na promenadę gdzie po raz pierwszy mieli okazję zobaczyć przyrodnicze otoczenie miasta i Jezioro Ełckie.

2 października, uczniowie, którzy dzień wcześniej opracowali 5 etiud o tematyce bullyingowej, mieli warsztaty teatralne i próby do spektaklu zaplanowanego na czwartek. W pierwszej części warsztatów na scenie widowiskowej Ełckiego Centrum Kultury ćwiczyli ruch sceniczny pod okiem Wiktora Malinowskiego- reżysera, aktora i twórcy teatru „Delikates”. Po południu w szkolnej sali teatralnej pracowali nad dykcją, wymową, omawiali grę aktorską pod kątem granych przez siebie postaci, a wskazówek aktorskich i językowych udzielała im Barbara Biziuk-Wilkiewicz – na co dzień nauczycielka języka angielskiego, ale też aktorka występująca w polskich filmach.

Kolejny dzień przeznaczono na zapoznanie partnerów ze środowiskiem lokalnym. W środę, 03 października,  miała miejsce wycieczka „Na styku czterech kultur". Pierwszym przystankiem był Białystok, gdzie uczestnicy zwiedzili Pałac Branickich. Naszym gościom szczególnie przypadły do gusty pałacowe ogrody. Następnie odbyli spacer po Rynku Kościuszki ,oglądając po drodze Pomnik Spalonej Synagogi, Park Kawelin, Ratusz oraz Cerkiew Św. Mikołaja.  Kolejnym punktem dnia był przejazd do Kruszynian, gdzie goście mieli okazję zwiedzić meczet i mizar. Jak się okazało, była to dla niektórych pierwsza w życiu wizyta w meczecie. Przewodnik bardzo interesująco opowiadał o zwyczajach mieszkających w Kruszynianach Tatarów. Zwieńczeniem wyjazdu była wizyta w Supraślu, gdzie zwiedzano jeden z pięciu prawosławnych klasztorów męskich w Polsce. Nasi goście byli przede wszystkim zachwyceni ikonami i freskami w Monasterze Zwiastowania Przenajświętszej Bogurodzicy  i św. Apostoła  Jana Teologa. Był to dzień pełen wrażeń, młodzież spisała się wzorowo umilając wszystkim czas spędzony w autokarze piosenkami w językach angielskim, włoskim i polskim. 

04 października, w czwartek, na scenie Ełckiego Centrum Kultury została wystawiona sztuka pt. „Bullying I don’t stay!Yes to friendship.  Scenariusz napisany przez uczniów naszej szkoły i uczniów ze szkół partnerskich jest jednym z głównych produktów projektu. Czas na realizację był ograniczony długością wizyty, jednak nasi uczniowie wykazali się mistrzostwem zarówno w fazie przygotowań jak i realizacji. Przedstawienie rozpoczynała i kończyła piosenka, która również powstała podczas projektu, dotycząca przemocy w szkole. Na zakończenie została zaśpiewana we wszystkich językach uczestników projektu. Na widowni zasiadło około 300 uczniów i nauczycieli klas VII i VIII. Ich reakcja i aplauz na zakończenie dowodzą, że prace partnerskie zwieńczone zostały sukcesem.

Po spektaklu zespoły wróciły do szkoły, gdzie dokonano ewaluacji wizyty i omówiono następną - w Portugalii. Nasi goście bardzo wysoko ocenili pobyt, organizację i wykonaną pracę. Bardzo się z tego cieszymy.

Wieczorem spotkaliśmy się na wspólnej kolacji certyfikacyjnej. Swoją obecnością zaszczycił nas Zastępca Prezydenta Ełku - Pan Artur Urbański. Uczniowie i ich opiekunowie otrzymali certyfikaty uczestnictwa, a po kolacji wszyscy mieli okazję pograć w kręgle. Była to świetna okazja do integracji i spędzenia wspólnie czasu. W spotkaniu uczestniczyli też rodzice goszczący dziewczęta z Portugalii.

W piątek 5 października 2018r. grupa złożona z portugalskich i włoskich nauczycieli oraz ich uczniów przy pomocy  uczniów i nauczycieli naszej szkoły rozegrała grę miejską poświęconą historii miasta oraz regionu. Wystartowano spod szkoły w kierunku Wieży Ciśnień, by nasi partnerzy dowiedzieli się , jakie narodowości zamieszkiwały region Mazur. Następnie po spacerze promenadą na moście na jeziorze, należało chronologicznie ułożyć herby naszego miasta. Stamtąd wyruszono pod Kościół Najświętszego Serca Jezusowego, gdzie uczestnicy gry mieli za zadanie ułożyć ilustracje zmieniającego się na przestrzeni lat Ełku. Przedostatnie zadanie dostarczyło najwięcej zabawy, gdyż dziewczęta z Portugalii musiały przeczytać fragment wiersza M. Kajki pod jego pomnikiem. To naprawdę trudne zadanie dla kogoś, kto nie mówi po polsku! Ostatnie zadanie zaprowadziło nas pod Ratusz Miejski. Zadanie, jakie musieli wykonać nasi koledzy to ułożenie puzzli z panoramą Ełku.

To był wspaniały, pełen wrażeń i pozytywnych doświadczeń dzień. Nasi koledzy i koleżanki oraz ich opiekunowie mieli okazję do zapoznania się trochę z topografią  miasta. Bardzo im się podobało. Ta wizyta z pewnością na długo pozostanie w naszej pamięci.

ERASMUS +

AKCJA 2 - PARTNERSTWA STRATEGICZNE – WSPÓŁPRACA SZKÓŁ

Partnerstwa strategiczne w dziedzinie edukacji szkolnej mają na celu wspieranie wymiany dobrych praktyk pomiędzy szkołami z różnych krajów programu. W wielu przypadkach działania w zakresie współpracy są połączone z wymianą klas, projektami eTwinning i/lub długoterminową mobilnością uczniów ze szkół uczestniczących w projekcie. Cechą charakterystyczną tego typu partnerstw strategicznych jest procedura zawierania umów z beneficjentami. Jedna ze szkół uczestniczących w projekcie podejmuje się roli koordynatora i wnioskuje w imieniu wszystkich uczestniczących szkół. Po akceptacji projektu partnerstwa strategicznego – współpraca szkół, każda z uczestniczących szkół podpisuje odrębną umowę ze swą narodową agencją. Szkoła wnioskująca zachowuje jednak rolę koordynatora przez okres realizacji projektu oraz odpowiada za składanie sprawozdań z jego rezultatów.

 

PRODUKTY

STRONA INTERNETOWA

KOMIKS

SPEKTAKL

WYDARZENIA

START

POLSKA 01.09.2017

Rozpoczęcie realizacji projektu:  BULLYING: I DON’T STAY! YES, TO FRIENDSHIP

PORTO VIRO, WŁOCHY

26-29.09.09.2017

 

Pierwsza wizyta projektowa

VASLUI, RUMUNIA

12-18.11.2017

Krótkoterminowa wymiana uczniów

RIO MAIOR, PORTUGALIA

04-10.03.2017

Krótkoterminowa wymiana uczniów

VASLUI, RUMUNIA

24-27.06.2017

Druga wizyta projektowa. 

EŁK, POLSKA

01-05.10.2018

Krótkoterminowa wymiana uczniów

RIO MAIOR, PORTUGALIA

17-23.03.2019

Krótkoterminowa wymiana uczniów

PORTO VIRO, WŁOCHY

12-18.05.2019

Krótkoterminowa wymiana uczniów

EŁK, POLSKA

24-25.06.2018

Trzecia wizyta projektowa. 

SCENARIUSZE

Z PARTNERSKĄ WIZYTĄ W RIO MAIOR

17 marca 2019 roku rozpoczęła się nasza kolejna przygoda z  Erasmus+. Nasza delegacja:
p. Beata Dzierżanowska, p. Milena Laszkowska, Gabriela Kiersztyn, Dominika Sabasińska i Maja Grzegorczyk wyleciała do Portugalii w ramach projektu Erasmus+/Partnerstwa Strategiczne Szkół Akcja KA2 „Bullying: I don’t  stay!  Yes to friendship”. Przez cały tydzień przebywaliśmy w Rio Maior,
u naszych portugalskich partnerów. Celem spotkania było stworzenie komiksów i prezentacji multimedialnych im poświęconych, a dotyczących bullyingu, oraz poznanie kultury i historii Portugalii. Gabrysia, Dominika i Maja miały okazję bliżej poznać zainteresowania swoich rówieśników, zwyczaje, nawyki, tradycje Portugalczyków, gdyż mieszkały w ich domach.  

Pierwszego dnia pobytu w Rio Maior odwiedziliśmy portugalską szkołę, Agrupamento de Eskolas Fernando Casimiro Pereira da Silva w Rio Maior, która różni się trochę od naszej. Nie ma tam dzwonków, dzieci uczą się francuskiego lub hiszpańskiego, a lekcja trwa 90 minut. Większość lekcji
z języków obcych odbywa się bez podziału na grupy.  Po pierwszej lekcji portugalscy nauczyciele oprowadzili nas po szkole, pokazali sale lekcyjne i wytłumaczyli, w jaki sposób odbywają się zajęcia.

Po zwiedzeniu budynku wybraliśmy się na spacer do pobliskiej miejscowości Salinas, znanej głównie z wydobywania soli. Zwiedziliśmy wytwórnię soli, jedną z dwóch w Europie, jedyną w Portugalii.  Dowiedzieliśmy się, w jaki sposób powstaje tamtejsza sól i jakie są jej zastosowania. Mieliśmy okazję kupić ją w postaci pamiątki. Warto dodać, że Salinas to urocza mała wioska z kamiennymi uliczkami,  z drewnianymi domami, niektórzy nazywają ją żywym muzeum.

W drodze powrotnej zjedliśmy pyszny lunch w przydrożnej restauracji. Spacerem wróciliśmy do Rio Maior, gdzie zaczęliśmy pracę nad nowym projektem dotyczącym nękania (ang. bullying), nad komiksem na ten temat.

Wtorkowy poranek spędziliśmy w szkolnej bibliotece, gdzie rozpoczęliśmy pracę w grupach. Zostaliśmy podzieleni na kilkuosobowe drużyny i naszym zadaniem było stworzenie własnego komiksu na temat bullyingu. Do dyspozycji mieliśmy komputery oraz materiały plastyczne takie jak: kredki, mazaki i kartki papieru. Głównie korzystaliśmy ze strony internetowej ToonDoo. Pracowaliśmy, rozmawiając z uczestnikami projektu w języku angielskim. To bardzo ciekawe doświadczenie, zarówno te dotyczące doskonalenia umiejętności językowych, jak i te usprawniające pracę zespołową. Około godziny 11.00 pojechaliśmy na wycieczkę do São Martinho do Porto, małej wioski przy spokojnej zatoce w kształcie muszelki, aby zobaczyć jedną z najpiękniejszych plaż w Portugalii. Gdy byliśmy już na miejscu, udaliśmy się na spacer brzegiem morza. Podziwialiśmy piękne morskie fale i niezwykle drobny biały piasek. Pogoda tego dnia była cudowna. Mimo dosyć mocnego wiatru, czuliśmy ciepłe promienie słońca. Dzięki temu mogliśmy robić wspólne zdjęcia na tle pięknych krajobrazów. Trzeba przyznać, że São Martinho do Porto ma doskonale symetryczną zatokę, bronioną przez klify, które ją okrążają i prawie spotykają się przy wejściu. W drodze do restauracji szybko zwiedziliśmy miasteczko i kupowaliśmy pamiątki. W São Martinho do Porto zjedliśmy smaczny obiad w dobrym towarzystwie, podziwiając piękne morskie widoki za oknem. Następnie udaliśmy się do Caldas da Rainha, miejscowości uzdrowiskowej w środkowej Portugalii. Jako że miejscowość ta słynie z wyrobów ceramicznych, udaliśmy się do Muzeum Ceramiki. Oglądaliśmy tam przeróżne rzeczy, takie jak np. naczynia lub rzeźby wykonane z ceramiki. Zdziwienie wywołały głównie zastawy stołowe przypominające głowy zwierząt lub te w kształcie warzyw i owoców. Warto było zobaczyć te antropomorficzne naczynia wykonane przez Rafaela Bordalo Pinheiro, które stały się ikoną portugalską. Po wizycie w muzeum przyszedł czas na krótki, ale przyjemny spacer. Zwiedziliśmy piękny park, przy którym mogliśmy podziwiać okazałe budynki uzdrowiska termalnego. Jest on tak zwanym „zielonym sercem miasta”, ponieważ znajduje się w nim dużo roślinności. Następnie udaliśmy się na krótkie zwiedzanie miasta.

Trzeciego dnia naszego pobytu w Rio Maior, zabrałyśmy się porządnie za pracę.  Zaczęłyśmy dzień od lekcji religii. Po 30 minutach zajęć udałyśmy się wraz z naszymi portugalskimi gospodyniami do biblioteki, czyli naszego miejsca pracy przez cały tydzień. Kiedy wszyscy się już zebrali, usiedliśmy w naszych grupach i zaczęliśmy pracę od przejrzenia wszystkiego, co zrobiliśmy na ostatnich zajęciach. Tego dnia wszystkie grupy stworzyły swoje komiksy za pomocą strony internetowej ToonDoo, wykonaliśmy też prezentację dotyczącą naszej historii, którą mieliśmy przedstawić ostatniego dnia. W trakcie zajęć zrobiliśmy sobie przerwę, podczas której wyszliśmy do pobliskiego parku, gdzie mogliśmy integrować się, poćwiczyć na siłowni, porozmawiać na świeżym powietrzu. Później udaliśmy się do specjalnej sali dedykowanej zajęciom kulinarnym, gdzie jedna z klas siódmych, realizująca specjalny program przygotowujący ich do nauki w szkole zawodowej,  przygotowała nam lunch. Nasz pobyt w szkole zakończył się około godziny 17. Z tego dnia zapamiętamy m.in., że Portugalia specjalizuje sie z hodowli dorsza, jej mieszkańcy mają na jego przygotowanie ponad 100 przepisów, w tym babkę ziemniaczaną z dorszem, która miałyśmy okazję skosztować właśnie w szkolnej stołówce.

Czwartek obfitował w kilka atrakcji, w głównej mierze związany był z zaplanowanymi na ten dzień wycieczkami. Portugalscy gospodarze zabrali nas do Mafry i Lizbony. W Mafrze podziwialiśmy monumentalny zespół pałacowo-klasztorny z kościołem. Pałac ten  jest największą rezydencją królewską w Portugalii i jednym z największych budynków zbudowanych w Europie w XVIII wieku. Służył również za klasztor franciszkanów. Po upadku monarchii w 1910 pałac został zamieniony na muzeum. Miejsce to słynie przede wszystkim z wielkiej, przepięknej biblioteki. Jeszcze większe wrażenie zrobiła na nas Lizbona. Szczególnie ta zabytkowa część. Zobaczyliśmy m. in. Rossio Square, Chiado i Terreiro do Paco. Byliśmy też w Lisboa Story Centre, czyli muzeum historii Lizbony, które pokazuje historię obecnej stolicy Portugalii w multimedialny sposób, gdzie dzięki słuchowi, dotykowi, wzrokowi i węchowi zobaczyliśmy, jak kształtowała się Lizbona i jakie były jej dzieje. To była sześćdziesięciominutowa podróż przez Lizbonę od czasów Fenicjan po dzień dzisiejszy. To, co nas poruszyło, to opowieść o jednym z największych trzęsień ziemi (9 stopni w skali Richtera) w historii Europy, które nawiedziło Lizbonę 1 listopada 1755 roku. W jego wyniku przeszła potężna fala tsunami i wybuchły pożarty, które doszczętnie zniszczyły około 85% budynków oraz pochłonęły 275 tysięcy ofiar. Podczas pobytu w stolicy Portugalii najbardziej  zauroczył nas Terreiro do Paço (pol. Plac Pałacowy), usytuowany na brzegu rzeki Tag, w osi reprezentacyjnego dziś deptaka Lizbony - Rua Augusta. Od wylotu tej ulicy oddziela go dostojny Łuk Triumfalny, zaś od rzeki - fragment nabrzeża. To naprawdę wyjątkowe miejsce.

Ostatniego dnia naszego pobytu w Portugalii odbyła się oficjalna prezentacja efektów czterodniowej pracy.  Grupy zaprezentowały swoje komiksy dotyczące gnębienia i znęcania się (z ang. „bullying”). Okazało się, że można skutecznie przedstawić ten trudny problem z odrobiną humoru, w formie kreskówki. Następnie obejrzeliśmy film nagrany podczas październikowego spotkania partnerów projektu w Ełku. Chwili tej towarzyszyło wiele śmiechu oraz wzruszeń.

Punktem kulminacyjnym dnia była uroczysta kolacja certyfikacyjna. Po raz ostatni spotkaliśmy się ze wszystkimi uczestnikami projektu i otrzymaliśmy pamiątkowe dyplomy uczestnictwa.  Pyszne jedzenie, muzyka na żywo oraz świetne humory sprzyjały dobrej zabawie. Późniejszym pożegnaniom towarzyszyły łzy i żal, ze to już koniec pobytu.

 

 

 

Będziemy zawsze ciepło wspominać wspólne chwile spędzone Rio Maior, gdzie w atmosferze tolerancji i otwartości poznawaliśmy inne kultury. Dzięki wspólnej pracy wszystkie cele i idea programu Erasmus + zostały zrealizowane, a nawiązane znajomości i nowe przyjaźnie przetrwają lata. Wyjazd do Portugalii uświadomił nam, że Erasmus+ to wspaniała przygoda, pozwalająca m.in. zdobyć wiedzę i doświadczenie w wielu dziedzinach, poszerzyć horyzonty, otworzyć umysł, poprawić umiejętności językowe oraz przeżyć niesamowitą przygodę życia.

O PARTNERSTWIE, KTÓRE ŁĄCZY BEZ GRANIC

W dniach 12-18 maja 2019r. młodzież naszej szkoły, wraz z nauczycielami, uczestniczyła w wymianie partnerskiej programu Erasmus+ w ramach projektu: BULLYING: I DON’T STAY! YES, TO FRIENDSHIP. Celem wizyty była szkoła Istituto Comprensivo di Porto Viro.

Podczas wizyty w szkole partnerskiej w Porto Viro we Włoszech było omówienie zagadnień bullyingu i przygotowanie ulotek informacyjnych na ten temat. Pracujący w międzynarodowym zespole uczniowie mieli okazję nie tylko do kontaktów pozwalających na doskonalenie języka angielskiego ale też poznali nowe narzędzie TIK. W swojej pracy po raz pierwszy korzystali z programu zwanego „Publisher”, który służy przygotowaniu dokumentów reklamowych i informacyjnych.

W swoim działaniu program ten jest bardzo podobny do „Microsoft Worda” i posiada większość elementów i funkcji spotykanych w innych modułach oprogramowania MS Office.    Służy do przygotowywania dokumentów przeznaczonych do druku. Pozwala na szybkie przygotowanie: wizytówek, folderów, gazetek, ulotek, itp. Naszym zadaniem, podczas pobytu we włoskiej szkole wraz z innymi partnerami „Erasmus+”, było stworzenie ulotek o tematyce bullyingu. Zostaliśmy podzieleni na cztery grupy z czego każda przygotowywała ulotkę na swój wybrany temat taki jak :cyberbulling, czym jest bulling i jak sobie z nim radzić jeżeli jesteśmy nękani, rodzaje bullingu, jak powstrzymać bulling i jak pomóc innym w poradzeniu sobie z tym zjawiskiem.

Językiem w którym nasze ulotki zostały stworzone był język angielski, za to językiem programu był język włoski, co sprawiło nam trudności. Na szczęście instrukcja wcześniej nam przedstawiona była w języku angielskim, którym posługiwali się rówieśnicy z Portugalii, Rumunii i Włoch. Sam pogram był bardzo zbliżony do Microsoft Worda , co pozwoliło uczniom na mniej kłopotliwe posługiwanie się narzędziami. Podstawową różnicą działania programu „Publisher” w stosunku do programu „Microsoft Word” jest to, że wszystkie elementy takie jak : tekst, grafika, schematy, itp. są umieszczone w odpowiednich ramkach, których rozmiar można modyfikować, a położenie zmieniać w zależności od potrzeb.

Obcowanie z tym  programem było ciekawym doświadczeniem w szczególności, że poznawaliśmy go wraz z partnerami z innych krajów, porozumiewając się wyłącznie po angielsku. Nabyliśmy umiejętność tworzenia ulotek, które są ciekawym sposobem przekazania wiedzy, w mniejszej ilości niż książka. Powiększyliśmy naszą wiedzę na temat nowego programu, który pozwoli nam zamienić zwykły tekst publicystyczny w „Microsoft Word” na urozmaicone ulotki w „Publisherze”.

Gospodarze wizyty zadbali o stworzenie sytuacji sprzyjających lepszemu poznaniu kultury i najbliższego otoczenia . Kolejne dni pracy przeplatały wycieczki do pobliskich miast: Rawenny i Wenecji. Za przewodników służyły nam włoskie nauczycielki Giuliana i Carla.

Rawenna to miasto, które istnieje na włoskich mapach od II w. p.n.e. Jest niezwykle piękne, malowniczo położone. Jej szybki i wspaniały rozwój rozpoczął się w V w. n.e. gdy przeniósł się do niej cesarz Flawiusz Honoriusz. Stała się wtedy stolicą arcybiskupią.  Miasto pełne jest niesamowitych zabytków, które mogliśmy zwiedzić. Należą do  Basilica Ursiana, Mauzoleum Galii Placydii, Kościół San Vitale, Baptysterium Ortodoksów (Neona), Bazylika Sant`Apollinare Nuovo, Baylika Sant`Apollinare in Classe, Mauzoleum Teodoryka.  Z zapartym tchem w piersiach podziwialiśmy mozaiki z V i VI w. , którymi wyłożone było sklepienie w Mauzoleum Galii Placydii. Przypominało rozgwieżdżone nocą niebo. Część z nich przedstawiała świętych i sceny życia cesarza. To prawdziwe dzieła sztuki okupione cierpliwością i mozołem ciężkiej pracy. Spacer po starym rynku i jego bocznymi uliczkami przeniósł nas kilkaset lat wstecz. W drodze powrotnej do Porto Viro zawitaliśmy do opactwa Pomposa z IX w., gdzie przechadzaliśmy się cichym dziedzińcem i podziwialiśmy wnętrze zabytkowego kościoła.

To był męczący, lecz bardzo udany i pełen wrażeń dzień. W Rawennie przeszłość miesza się z teraźniejszością, co sprawia niesamowite wrażenie na odwiedzających.

Wizyta w Wenecji dostarczyła nam niesamowitych wrażeń. Ruszyliśmy szlakiem kilkunastu a może nawet kilkudziesięciu mostów, łączących weneckie ulice, place i kanały. Jednym z nich był Most Westchnień- najbardziej znany most Wenecji i jeden z najbardziej znanych na świecie. W dole po licznych kanałach mknęły tramwaje wodne (Vaporetto), barki, łódki i oczywiście gondole. Największym kanałem Wenecji jest Canale Grande. Jego brzegi łączy kilka mostów. My idąc jednym z nich dotarliśmy do miejsca, które określa się jako serce  Wenecji a jest to Plac św. Marka. Miejsce to ma bogatą historię, sięgającą IX w. Ciekawostką  jest, że plac wiosną jest zalewany wodą i liczni turyści korzystają wówczas ze specjalnych platform, lub ochraniaczy na obuwie. Nam udało się zwiedzić to wspaniałe miejsce bez żadnych utrudnień. Niezwykłe wrażenie zrobiło na nas wnętrze Bazyliki św. Marka a zwłaszcza mozaiki ze złota i kolorowego szkła. Jedną z budowli znajdującą się na Placu św. Marka jest Wieża Zegarowa,  z której szczytu  spoglądał na nas lew- symbol Wenecji. Natomiast w południe usłyszeliśmy dzwon bijący w Dzwonnicy św. Marka- najwyższej budowli Wenecji, która jest położona także na Placu św. Marka.

Zanim ruszyliśmy w dalszą podróż, zjedliśmy weneckie przysmaki. Największym powodzeniem cieszyło się oczywiście spaghetti. Następnie u ulicznych sprzedawców zakupiliśmy pamiątki. Jednym z najbardziej charakterystycznych przedmiotów są maski karnawałowe, które mają w Wenecji bardzo bogatą historię.

Zaopatrzeni w upominki, udaliśmy się do mniej znanego zakątka Wenecji, ale bardzo urokliwego, jakim jest  getto żydowskie.

W drodze powrotnej do Porto Viro odwiedziliśmy Małą Wenecję. Jest to kurort leżący na południe od Wenecji. Miejsce to posiada niesamowitą atmosferę, typową dla żeglarskiego miasteczka.  Przecinają go liczne wąskie uliczki , kanały i przerzucone ponad nimi mostki. Stąd nazwa Mała Wenecja.

Tak minął cudowny dzień, w którym dopisywała nam nawet pogoda.  Wycieczka dostarczyła nam wielu niezapomnianych wrażeń i  była wspaniałą lekcją włoskiej kultury.

Piątkowy poranek spędziliśmy w szkole, gdzie każda grupa zaprezentowała wyniki swojej pracy. Ulotki wyglądały bardzo profesjonalnie. Każda dotyczyła innego aspektu zagadnienia, o którym rozmawialiśmy w grupach każdego dnia.

Kolejnym punktem programu był spacer  po parku krajobrazowym Porto Viro. Mieliśmy okazję podziwiać piękno tamtejszej przyrody, poznawać różne gatunki drzew i roślin. Pracownik muzeum opowiadał o przeszłości  tamtejszych terenów, które były pod wodą.  Pogoda dopisała i dzięki temu  spacer był bardzo przyjemny. Zauważyliśmy, że Włosi są niezmiernie dumni nie tylko z zabytków kultury, ale też przyrody swojego kraju.

Po południu nauczyciele, uczniowie ale też rodzice w obecności władz i prasy wzięli udział w wykładzie dotyczącym bullyingu prowadzonym przez profesora Uniwersytetu w Padwie - Gianluca Gini. Mówił on o rodzajach bullyingu, przyczynach, ofiarach, sprawcach, sposobach rozwiązywania konfliktów. Wieczorem partnerzy, nauczyciele, uczniowie i rodzice spotkali się na uroczystej kolacji certyfikacyjnej. Było gwarnie i wesoło. Na stołach pojawiły się śródziemnomorskie przysmaki. Był to czas oficjalnych podziękowań i wymiany upominków.

Niewątpliwie olbrzymie znaczenie edukacyjne miał fakt, że uczniowie podczas wizyty goszczeni byli przez włoskie rodziny. Dzieci z sentymentem wspominają pobyt we włoskich domach. Szczególnie zapadła im w pamięci szczerość i otwartość gospodarzy oraz odmienna od naszej kolorowa włoska kuchnia. Śniadania były niezwykle słodkie, serwowano croissanty, ciasteczka zbożowe, a nawet truskawki w czekoladzie. Tradycyjny włoski obiad - spaghetti -jedliśmy tylko raz, za to podniebienia nasze skradła pizza calzone i prawdziwe włoskie tiramisu. Nie tylko kuchnia naszych gospodarzy była odmienna, ale również kultura jedzenia. Pizzę, którą  w Polsce kroimy sztućcami włoskie dzieci najczęściej rolują, bądź składają na pół. Moglibyśmy ten zwyczaj zaszczepić na naszym gruncie – przecież tak jest prościej! Głównym posiłkiem Włochów jest kolacja, którą celebrują w gronie rodziny i znajomych do późnych godzin nocnych. Ulubionym napojem Włochów do posiłków jest wino, które spożywają o każdej porze dnia.

Najtrudniejsze było rozstanie. Bardzo zżyliśmy się z partnerami. A łzy rozstania zapowiadają utrwalenie nawiązanych kontaktów i przyjaźni. (Lena Borowik, Emilia Matysiuk, Marta Maciorowska, Joanna Porucznik, Magdalena Górska, Wanda Wojnowska)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

OSTATNIA WIZYTA PARTNERSKA

W dniach 24-25.06.2019r. w naszym mieście odbyło się ostatnie już międzynarodowe spotkanie koordynatorów i nauczycieli każdej ze szkół uczestniczących w projekcie Erasmus+ „Bullying:

 I don`t stay! Yes, to friendship”. Celem wizyty było omówienie działań projektowych oraz raportu końcowego z realizacji zadań. Prace zakończyliśmy wspólnym rejsem po Jeziorze Ełckim, podczas którego mogliśmy podziwiać piękną panoramę naszego miasta i podczas którego pan K. Kulik opowiadał gościom z Portugalii, Włoch i Rumunii o historii Ełku i jego zabytkach. Następnie uczestniczyliśmy w kolacji certyfikacyjnej, podczas której mogliśmy się bardziej zintegrować, wymienić doświadczeniami, poglądami dotyczącymi projektu, podziękować za efektywną współpracę i otrzymać certyfikaty. Oprócz prac warsztatowych mieliśmy okazję pokazać naszym gościom Warszawę. Zwiedziliśmy najbardziej charakterystyczne punkty stolicy, tj. Pałac Kultury i Nauki,  Ogród Saski, Starówkę, Zamek Królewski oraz Łazienki. Poza tym Pani przewodnik opowiadała bardzo ciekawie o Warszawie dziś, przed wojną i po niej, o jej burzliwej historii.  Mieliśmy też okazję zobaczyć liczne zdjęcia z tych okresów. Nasi goście byli pod ogromnym wrażeniem stolicy.  Niestety wizyta dobiegła końca, ale wierzymy, iż nawiązane kontakty i przyjaźnie przetrwają próbę czasu. Korzyści  z udziału w programie Erasmus+ jest wiele, dlatego cieszymy się, że w nim uczestniczyliśmy. Do najważniejszych zaliczymy: poznanie obcych kultur, możliwość zwiedzenia obcych krajów, zwiększenie kompetencji i umiejętności językowych, podniesienie kompetencji interpersonalnych; uzyskanie przez naszych uczniów kompetencji kluczowych, pogłębienie ich poczucia tożsamości europejskiej oraz promowanie naszej szkoły i Ełku  na arenie międzynarodowej. Jesteśmy przekonani, że zdobyte podczas projektu umiejętności, wiedzę i doświadczenia wykorzystamy z pożytkiem.

© 2018 Szkoła Podstawowa nr 4 im. prof. Władysława Szafera w Ełku

  • YouTube Ikona społeczna
  • bip
  • w-facebook