• sp4012

Code Week 2020



EU Code Week, czyli Europejski Tydzień Kodowania, to inicjatywa promująca programowanie i umiejętności cyfrowe wśród uczestników w ciekawy i interesujący sposób. W tym roku odbywał się on w dniach 10-25 października i nasza szkoła także miała w nim swój udział.

W dniach 12-16 października uczniowie mieli możliwość wzięcia udziału w Szkolnej Lidze Kodowania. Na specjalnie do tego celu założonym Classroom uczniowie codziennie znajdowali nowe zadania z zakresu algorytmiki, kodowania oraz logiki. Przesyłając rozwiązania zbierali punkty, by stać się Mistrzami Ligi Kodowania. W kategorii klas 1-3 zwyciężyła Natasza Płatek z klasy 3a, w klasach 4-6 najlepszy wynik uzyskała Kornelia Pasierowska z klasy 6d natomiast w klasach 7-8 najwięcej punktów uzyskał Olaf Płatek z klasy 7b.

Podczas tegorocznego Tygodnia Kodowania nauczycielami stali się także uczniowie. Pięcioosobowa grupa uczniów klasy 8b przygotowała zajęcia kodowania dla najmłodszych uczniów. Podczas zajęć świetlicowych trzecioklasiści wykorzystali wizualny język programowania Scratch do stworzenia własnej gry. Były to wyścigi samochodowe na planszy. Najtrudniejsze były początki. Najmłodsi okazali się jednak pojętnymi uczniami a ósmoklasiści dobrymi nauczycielami i opiekunami. Bardzo szybko obie grupy zsynchronizowały swoje działania, czego efekt można było sprawdzić okrążając planszę gry stworzonej na sąsiednim stanowisku. W trakcie tych zajęć uczniowie nie tylko stworzyli własne tło sceny, wymienili duszka i przypisali mu polecenia poruszania się zgodnie z klawiaturą, ale też utworzyli zmienną licznika okrążeń. Wszyscy zgodnie stwierdzili, że chętnie wrócą do swoich projektów wiosną.

Także trzy uczennice z klasy 7b poprowadziły zajęcia dla młodszych koleżanek i kolegów. Dzieci pod kierunkiem starszych uczennic stworzyły animacje w programie Scratch. Po scenie latała rakieta, zostawiała za sobą ślad, “spotykała” się z innym duszkiem, który przy tym spotkaniu znikał i pojawiał się w nowym, losowo wybranym miejscu. Uczennice były znakomicie zaznajomione z przedstawianym przez nie projektem, świetnie sobie poradziły i zadbały o każde dziecko.

Kodowanie królowało także na lekcjach. Podczas Tygodnia Code Week na informatyce klasy młodsze miały możliwość podjęcia ćwiczeń wprowadzających do kodowania. Propozycje zabaw łączyły elementy aktywności rozwijających logiczne myślenie, zadaniowe podejście do stawianych problemów, czy niezmiernie ważna umiejętność pracy w zespołach. Wskazując drogę musiały pamiętać o spełnianiu różnych warunków. Klasy drugie poznały podstawy programu Scratch. Zachwycone nie chciały kończyć zajęć. Czwarta klasa poznała środowisko Code.org - darmowy serwis internetowy umożliwiający naukę programowania. Klasy szóste wykazały się znajomością programu Scratch tworząc projekt „Lot balonem”, który zmodyfikowały według własnych pomysłów. Klasy najstarsze pracowały na platformie APP Inventor - bezpłatnym narzędziu do budowania aplikacji mobilnych, stworzone na amerykańskim uniwersytecie Massachusetts Institute of Technology (MIT). Uczniowie tworzyli aplikację Kalkulator na smartfony. Sukces osiągnęli ci, którzy mogli pobrać aplikację i zainstalować na swoim telefonie.


© 2018 Szkoła Podstawowa nr 4 im. prof. Władysława Szafera w Ełku

  • YouTube Ikona społeczna
  • bip
  • w-facebook