KOCHAĆ I DOCENIAĆ ROŚLINY – TAK JAK SZAFER

Aktualizacja: maj 5


W niecodziennych warunkach izolacji spowodowanej pandemią CONVID-19 rozpoczęliśmy tegoroczny Zielony Tydzień. 22 kwietnia obchodziliśmy Dzień Ziemi a zaraz po nim, zgodnie z naszym szkolnym terminarzem, Dni Patrona. W tym roku skupiliśmy się na bliskim Szaferowi świecie roślin, stąd tegoroczne hasło: ZIELONYM DO GÓRY! Wiemy, że rośliny są fundamentalną częścią życia na Ziemi, bez nich nie mogłaby istnieć większość innych form życia, w tym człowiek. Życie zwierząt i większości pozostałych organizmów żyjących na Ziemi jest uzależnione od tlenu. Rośliny są jego pierwotnymi producentami. Kształtują nasze środowisko życia oddziałując na warunki klimatyczne, zmniejszając zanieczyszczenia powietrza i hałas, wiążą dwutlenek węgla (ważny gaz cieplarniany). Sadząc i pielęgnując rośliny, z okazji tegorocznych obchodów Dnia Ziemi, zrobiliśmy coś dobrego dla siebie i otoczenia. Zostało to uwiecznione na kolażu z logo naszej szkoły, na którym znalazło się ponad 600 zdjęć naszych uczniów i nauczycieli sadzących rośliny w domach, na balkonach bądź w ogródkach.

W zerówce, w kl. 0b, zostały podjęte różne zagadnienia z okazji Dnia Ziemi oraz Dni Patrona, m.in. przedszkolaki poznały postać patrona naszej szkoły, wybrane zagrożenia naszej Ziemi i sposoby, jak możemy jej pomóc oraz zasady segregacji śmieci. Wzięły udział w projekcie "Zielonym do góry" (kolaż) i wykonały prace plastyczne - laurki dla Ziemi, jestem przyjacielem Ziemi.

Uczniowie kl. I - III również wzięli czynny udział w Zielonym Tygodniu. Wśród zagadnień poruszanych w tych dniach w klasie 1c znalazły się rośliny, a szczególnie kwiaty wiosenne. Pierwszoklasiści dowiedzieli się , czego one potrzebują, aby żyć i sprawiać, że świat po zimowej porze staje się pełen kolorów i barw. Uczniowie poznali trudne słowo „samożywne”, rozmawiali o roślinach, a z surowców wtórnych wykonali prace przestrzenne. Wśród jeżyków, smoków, pojemników znalazły się również kwiaty. Prezentowały się wcale nie gorzej niż te prawdziwe. Za wzór do naśladowania służyły im kwitnące już w naszych ogrodach: tulipany, stokrotki, hiacynty, bratki, begonie, szafirki oraz kapiące złotem forsycje.

Z okazji Dnia Ziemi osoby z kl. III c i III b zasadziły roślinę bądź cebulkę. Zdjęcia, które to uwieczniły, zostały dołączone do szkolnego kolażu. Dzień Ziemi trzecioklasiści wykorzystali do rozmowy o tym, co można zrobić, aby pomóc Ziemi. Rozmawiali o wodzie, segregacji śmieci, recyklingu, skutkach wyrzucania śmieci do rzek i mórz. Zielony Tydzień rozpoczęli od przypomnienia, czym zajmował się prof. Szafer, nasz patron. Zajmowali się również kwiatami i roślinami parkowymi, przypomnieli, czego rośliny potrzebują do życia; samodzielnie wyszukiwali informacje o tych roślinach i opisywali wybrany krzew. Wykonali również prace plastyczne na ten temat roślin, np. „Kwitnące drzewo” i wykonali kartę do „ Klasowej księgi roślin” . Szukali informacji, zdjęć różnych roślin i umieszczali je w karcie pracy, opowiadali o roślinach, które kwitną w ich ogrodach, ogrodach sąsiadów lub na balkonach.

"Nolinki" pod kierunkiem pani Anny Borkowskiej-Miszkiel i "Fantazja" prowadzona przez pana Tomasza Sulimę przypomnieli nam naszą misję, dzięki wykonaniu on-line pieśni szkoły. Zarejestrowali w warunkach domowych wspólne wykonanie hymnu naszej szkoły, a następnie zaprezentowali to nam na szkolnym FB. Uprzyjemnili ten trudny dla nas wszystkich czas. Miło nam było zobaczyć i usłyszeń naszych chórzystów.

W ramach Dnia Patrona i przy okazji Dnia Ziemi na lekcjach geografii uczniowie mieli za zadanie wyszukać informacje na temat kwiatów oczyszczających powietrze. Uczniowie kl. 6f wraz z wychowawczynią podzielili się wzbogaconą przez własnoręcznie wykonane ilustracje prezentacją o mowie kwiatów, o tym, co symbolizują rośliny. Podczas lekcji biologii uczniowie rozmawiali o roślinach, ich budowie, funkcjach, a chętni tworzyli prezentacje składające się z kilku slajdów ze zdjęciami selfie na tle rozwijających się roślin i wiadomościami o znaczeniu roślin dla mieszkańców planety.

Na lekcjach języka niemieckiego z panią Natalią uczniowie poznawali słownictwo o tematyce przyrodniczej, akcentując czynniki wpływające niekorzystnie na środowisko. Zastanawiali się też, jak mogą temu zaradzić i jak dbać o naturę. Poznali nazewnictwo podstawowych roślin, wykonali plakaty pt.: Jak Ty dbasz o środowisko? Niektóre z nich zostały zaprezentowane na szkolnym Facebooku. W ramach pozostałych przedmiotów na różnych poziomach uczniowie wzbogacali wiadomości o świecie roślin, dyskutowali, wykonywali prezentacje multimedialne (np. na chemii), postery …, a wszystko po to, żeby uświadomić sobie, jak istotne są rośliny w życiu ludzi, żeby zrozumieć , że: Ochrona kwiatów jest sprawdzianem właściwego stosunku człowieka do przyrody”, co wiele lat temu stwierdził nasz patron, Władysław Szafer.

Motywem przewodnim lekcji plastyki w kl. 4-7 były kwiaty w technice malarskiej lub rysunkowej. Czwartoklasiści rysowali wiosenne kwiaty z użyciem pasteli. Starsi uczniowie projektowali kwiaty z użyciem farb, malowali: geranium w doniczce, lawendę w doniczce, dmuchawce lub budleję, inspirując się zamieszczonymi filmikami instruktażowymi. Pomysły przedstawione w tych filmikach mogli dostosować do własnego pomysłu na wykonanie swoich roślin. Siódmoklasiści mieli też do wyboru rysowanie kwiatów metodą „zentangle”. To łatwy do nauczenia się, relaksujący i przyjemny sposób na tworzenie pięknych obrazów poprzez rysowanie uporządkowanych wzorów.

Corocznym elementem obchodów Dni Patrona jest debata uczniowska. 30 kwietnia 2020 r. w niecodziennych realiach, dzięki aplikacji Meet, swoim stanowiskiem na temat "Dobroczynny wpływ flory na życie człowieka" podzielili się siódmoklasiści. Temat ten okazał się ważny i bliski nam wszystkim, bo zamknięci w domach zatęskniliśmy bardzo za bezpośrednim kontaktem ze środowiskiem. Jak wykazały głosy w dyskusji siódmoklasiści w swoich wypowiedziach podjęli różnorodną tematykę: od fundamentalnej roli roślin na życie na Ziemi po ich walory estetyczne będące tematem i źródłem inspiracji dla twórców. Osią łączącą te wypowiedzi był apel o odpowiedzialność każdego z nas za otoczenie. Podczas debaty przemowy wygłosili przedstawiciele wszystkich klas siódmych, pani Dyrektor szkoły i zastępca prezydenta Ełku – pan Artur Urbański.

Kiedy mówimy o kwiatach, roślinach, od razu przychodzą nam na myśl owady. Pan Darek Trzaskowski dba o nasze czwórkowe pszczoły, zasiał rośliny miododajne z myślą o nich. A pod koniec Dni Patrona nagrał filmik, w którym zaprezentował nam, jak robić poidełka dla pszczół. To nic trudnego, więc zachęcamy do tworzenia poidełek, szczególnie tych, którzy mają ogródki, działki.

Cieszymy się, że mimo trudnych warunków, epidemii koronawirusa, zdalnego nauczania udało się nam zorganizować Dni Patrona. Okazało się, że razem możemy więcej, szczególnie wtedy, kiedy mamy podobne cele i przyświeca nam wspólna misja. Zielony Tydzień przypomniał nam, jak ważną rolę pełnią kwiaty, rośliny w życiu człowieka. Podzielamy jedną z trosk naszego patrona, żeby młodzież nauczyć kochać i rozumieć przyrodę, bo to najgłębsze korzenie wiążące człowieka z ojczyzną i światem...”.

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie

(nie)ZAKAZANE PIOSENKI

W nietypowych, pandemicznych, okolicznościach odbyła się kolejna edycja Szkolnego Konkursy Recytatorskiego „(nie)zakazane piosenki. Konkurs, jak co roku, cieszył się dużą popularnością wśród uczniów n

© 2018 Szkoła Podstawowa nr 4 im. prof. Władysława Szafera w Ełku

  • YouTube Ikona społeczna
  • bip
  • w-facebook