• sp4012

ZAJĘCIA Z "KOPERNIKIEM"



W miniony czwartek 4 klasy z naszej szkoły; 3c z p.J. Pabich,3e z p. K. Kanclerz, 7b z p. A. Choruży i 6c z p. I. Kraszewską uczestniczyły zdalnie w zajęciach prowadzonych przez trenerów Centrum Nauki „KOPERNIK”. Zajęcia miały charakter naukowo – badawczy i warsztatową formę. Klasy młodsze realizowały temat “Sztuka kamuflażu”. Punktem wyjścia były zdjęcia ze świata przyrody-miały one pobudzić dzieci do wyciągania wniosków i przygotować je do wykonania zaplanowanego zadania. Pod kierunkiem instruktorów dzieci wycięły sylwetkę zwierzątka, którą później ukryły na zakolorowanym tle. Pracy dzieci towarzyszyły zaciekawienie i uśmiechy - okazało się więc, że nauka może być źródłem doskonałej zabawy. Klasa 7b uczestniczyła w warsztatach pod tytułem "Robimy kwasy". Prowadzący, w zabawny i ciekawy sposób, wprowadzili uczniów w zagadnienie chemiczne jakim było pH roztworów. Uczniowie samodzielnie określali pH roztworów i substancji na co dzień spotykanych w kuchni, takich jak: ocet, soda, woda mineralna gazowana, sok pomarańczowy. Uczestnicy chętnie wykonywali i prezentowali wyniki swoich eksperymentów. Warsztaty były inspiracją do dalszego samodzielnego eksperymentowania i rozmowy na temat wyników na lekcji chemii. Klasa 6c uczestniczyła w zajęciach pod tytułem” Woda i stany skupienia”. Uczniowie, na początku, zostali poproszeni o wymienienie 3 stanów skupienia wody i podanie przykładów. Trenerki przygotowały pokaz z wykorzystaniem trzech szklanek: z gazem (powietrze), wodą oraz kulkami w szklance i zadały pytanie: Czy poszczególne wypełnienia szklanek przyjmują kształt naczynia? We wniosku wspólnie stwierdzono, że najlepiej naczynie wypełnia gaz, a ciało stałe nie przyjmuje kształtu naczynia. Wreszcie nadszedł czas na własne doświadczanie. Uczniowie wrzucili do wody tabletkę musującą (wytwarza gaz), a do szklanki z wodą powoli, po ściance naczynia, wlali olej. Obserwowali i rozmawiali o zachowaniu cieczy. Potem delikatnie włożyli kostki lodu i dzieli się swoimi spostrzeżeniami. Prowadzące przedstawiły model wody (cząstki skupione blisko siebie) i kryształów wody (są oddalone i więcej potrzebują miejsca przez wiązania). Ostatnie doświadczenie pokazywało zwiększanie objętości cieczy po zamrożeniu. Dzieciom podobały się zajęcia. Wypowiadały się chętnie, zadawały pytania. Doświadczenia wykonywane w domu pod kierunkiem prowadzących zaangażowały uczniów i zachęciły do większej aktywności. Lekcje prowadzone w wybranych klasach mogli też obserwować inni nauczyciele naszej szkoły, by móc później przeprowadzić je ze swoimi uczniami. Nauczyciele biorący udział w tym działaniu będą jeszcze uczestniczyli w specjalnym warsztacie szkoleniowym w dniu 15.02. Wszyscy spodziewamy się nowej porcji inspiracji.

0 komentarz

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie

© 2018 Szkoła Podstawowa nr 4 im. prof. Władysława Szafera w Ełku

  • YouTube Ikona społeczna
  • bip
  • w-facebook